Μετρήσεις επισκεψιμότητας: μια μικρή παρέμβαση εν είδει επιμύθιου

Ο Χαρτοπόντικας στο προηγούμενο ποστ, δίνει εξαιρετικά ενδιαφέροντα στοιχεία για το πως μπορεί κανείς να “μαγειρέψει” την κίνηση του ιστολόγιου του. Επί του παρόντος, θέλω να θέσω κάποιες συμπληρωματικές διευκρινήσεις, αφορά τις page views μετρήσεις που βλέπουμε κάθε τόσο να βγαίνουν προς τα έξω για λόγους διαφήμισης.

 

Σκεφτείτε ότι πιάνετε ένα βιβλίο. Διαβάζετε 50 σελίδες και το αφήνετε μετά για να κοιμηθείτε. Κάντε την υπόθεση ότι το βιβλίο αυτό είναι μια ιστοσελίδα ή ένα ιστολόγιο κι εσείς ο επισκέπτης του. Οι 50 σελίδες που διαβάσατε είναι η περιήγηση που κάνατε στα περιεχόμενα του ιστοτόπου, άρα αυτές λογίζονται ως επισκέψεις. Οπότε ο αναγνώστης, εσείς, είναι ο “μοναδικός επισκέπτης” (unique visitor) και οι σελίδες που διαβάζει, οι page views. Από αυτή τη συναγωγή διαπιστώνουμε εύκολα πως ιστοτόποι που έχουν σημαία τις μετρήσεις αναγνωσιμότητας, είτε ψεύδονται σκοπίμως, είτε δεν έχουν ιδέα από μετρητές. Αλλά πιο συχνά ψεύδονται. Κάθε τόσο βλέπουμε “μετρήσεις”, κυρίως από την Alexa, που δεν λένε απολύτως τίποτε άλλο εκτός από τα “ξεφυλλίσματα”, αυτό που έχει σημασία σε μια έντιμη μέτρηση, είναι οι unique visitors.

Βλέπω για παράδειγμα το ιστολόγιο μου, χρησιμοποιώ το αξιόπιστο statcounter. Page views μπορεί να έχω κάθε μέρα από 200 μέχρι 1000, αλλά αυτά τα νούμερα δεν μου λένε απολύτως τίποτα. Αντίθετα, διαπιστώνω ότι οι unique visitors είναι σταθεροί ποσοτικά κάθε μέρα, μεταξύ 200 και 300, κάποιες φορές ξεπερνάω τους 400 αν η θεματολογία μου έχει “ζουμί”. Αυτή είναι η απόλυτα ορθή μέτρηση, για μένα έχει σημασία πόσοι με διαβάζουν (unique), όχι πόσο διάβασαν (views). Σημειώστε, πως μου έχει συμβεί με 300 unique κάθε φορά, τη μία μέρα να έχω 500 views και την άλλη 800. Τα page views εξυπηρετούν ως στατιστική το πόσο συχνά επανέρχονται ή και διαβάζουν οι unique visitors πολλά από τα περιεχόμενα του ιστολόγιου μου.

Όταν, λοιπόν, κάποιος καμαρώνει ότι έκανε πχ 150.000 επισκέψεις σε ένα μήνα, μην τον πιστεύετε. Πέρα των όσων είπε ο Χαρτοπόντικας στο προηγούμενο ποστ, το εξωφρενικό νούμερο αυτό, ακόμη και να είναι αλήθεια, μπορεί να βγει κάλλιστα με 300 unique visitors που καθημερινά πλοηγούνται σε μια ιστοσελίδα 17 φορές επί 30 μέρες. Και είναι μόνο 300 αυτοί οι “μοναδικοί επισκέπτες” καθημερινά. Άρα, το σωστό εδώ είναι 300 unique καθημερινά επί 30 μέρες, ίσον 9.000 “μοναδικές επισκέψεις”!!! Ποιές 150.000 λοιπόν; Και προσέξτε εδώ! Εννοείται πως δεν είναι κατά κυριολεξία 9.000 οι χρήστες, κάθε φορά που επανασυνδέεστε στο ίντερνετ λογαριάζεστε ως διαφορετικός επισκέπτης! Συνεπώς, οι 300 unique είναι η “μαγιά”, θεωρητικά το χαμηλότερο σημείο όπου έχεις σταθερούς αναγνώστες στην ιστοσελίδα σου.

Προ καιρού έβλεπα μια ιστοσελίδα με forum που καμάρωνε σαν γύφτικο σκερπάνι για τις σχεδόν 1.000.000 (!!) επισκέψεις που έκανε μέσα σε ένα χρόνο. Όντως, ένα stats από το απαράδεκτο webstats4u που έχει, τόσο έδειχνε, αλλά οι “ενεργοί” συμμετέχοντες του forum ήταν δυσανάλογα λίγοι με το νούμερο αυτό – κάπου 25 (!!) άτομα. Σκαλίζω το webstats4u (μιας που το έχουν “ανοιχτό” για το κοινό) και βλέπω παντού να υπολογίζονται page views αλλά πουθενά οι unique visitors. Τελικά, μετά από δεκαπέντε λεπτά σχολαστικό ψάξιμο, τους ανακάλυψα κάτω από την ονομασία Providers σε μια “θαμμένη” σελίδα. Είχαν μόνο 7-8 providers καταγεγραμμένους. Ο ένας έδειχνε 5 χρήστες, ο άλλος 7, ο παράλλος 9 που αντιστοιχεί ίσως τον πιο καλοπουλημένο provider. Μόνο ένας έφερε το δυσανάλογο νούμερο των 50 και πλέον χρηστών (την πιάσατε την “απάτη”;)… κι όλοι μαζί έβγαζαν σύνολο από 90 και βάλε “επισκέπτες”, δλδ αυτοί ήταν οι unique visitors που έψαχνα! Ούτε τα μισά από τα 6.000 ιστολόγια της ελληνικής μπλογκόσφαιρας δεν έχουν απελπιστικά τόσο λίγη κίνηση, που λέει ο λόγος…

Γι αυτό, μην αγχώνεστε με “ψευδοδημοφιλίες” και “δημοφιλίες”. Επί δύο συνεχόμενα ποστ βλέπετε πως λειτουργεί το όλο σύστημα, σύστημα που συντηρήθηκε τεχνηέντως από κάποιους που αρχικά προσέτρεξαν να παγιώσουν παραπλανητικές μετρήσεις. Το να έχεις μόνον 50 unique visitors καθημερινά, εσύ μοναχικέ ιστολόγε, αυτό είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία, που σημαίνει σε απλά και κατανοητά ελληνικά: πενήντα ζευγάρια μάτια σε παρακολουθούν. Δεν νιώθεις κι έτσι όμορφα;

Κρατάτε λοιπόν μικρό καλάθι, που λέει ο Χαρτοπόντικας.

20 thoughts on “Μετρήσεις επισκεψιμότητας: μια μικρή παρέμβαση εν είδει επιμύθιου

  1. Μετα-Χαρτοπόντικας

    Merci για τη συμπλήρωση: μαχητικός και γλαφυρός συγχρόνως

  2. JustAnotherGoneOff

    Και που να δεις τη συνέχεια… αλληλοβοηθιόμαστε, τελικά, πολύ.
    Ξανά μερσί για την πρόσκληση στο ομαδικό μπλογκ.

  3. Rodia

    Τι γίνεται όμως με τους μοναδικούς επισκέπτες κοιμισμένων blogs, όπως τα blogometro, OHE, NATO, που σπάνια ενημερώνονται πλέον και δείχνουν μια καλούτσικη επισκεψιμότητα κυρίως από τοην αναζήτηση στο google..?
    Υποθέτω ότι εκείνοι που αναζητούν “ΠΟΥΤΑΝΕΣ”, “μικρά κορίτσια”, “πλακάκια”, κλπ, θα φεύγουν δρομαίως μόλις ανακαλύπτουν ότι έπεσαν έξω στις αναζητήσεις τους.

    Δεν χρειάζεται κάτι τι επιπλέον, όπως η διάρκεια παραμονής στη σελίδα, ώστε να είναι ακόμα πιο αξιόπιστο το μέτρημα..?

    ..εφόσον κάποιος θέλει να μετράει..
    (εμένα, για την ώρα, μου είναι αδιάφορο)
    Θα αρχίσει να με ενδιαφέρει αν υπάρξει τρόπος να μεταφράζεται αμέσως σε οικονομικό μέγεθος!

    ;-))

  4. pascal

    Παραθέτω τα δικά μου (σημερινά και μέχρι στιγμής) στοιχεία, από τον μετρητή της WordPress και το Statcounter
    (σημειωτέον ότι το WP έχει ξεκινήσει να μετράει από τις 02:00 και όχι τις 12:00 όπως το Statcounter)

    WP: Page Views: 2030
    Feed Stats: 160

    Statcounter: Page Views: 1.910
    Unique Visitors: 760

    Και στους δύο μετρητές έχω φροντίσει να μην λαμβάονται υπόψη οι δικές μου επισκέψεις (στο sc μέσω cookie στο browser μου και στο wp έχοντας κάνει loggin στο account μου).

    Για τα “μαγειρέματα” κ.λπ, πράγματι, μπορούν να γίνουν, για να αυξηθουν τεχνηέντως τα page views. Αν, π.χ, κάποιος δεν είναι logged στο WP και κάνει συνεχώς refresh τη σελίδα του, μπορεί π.χ να προσθέσει ένα σωρό page views στη σελίδα του.

    Το ωραίο όμως είναι το εξής:
    Όσα refresh και να κάνεις, όσα page views και να προσθέσεις τεχνηέντως, ΔΕΝ ανεβαίνεις στην κατάταξη της λίστας της WP.
    Δοκιμάστε το και μόνοι σας, χρησιμοποιώντας έναν browser που αυτόματα ανανεώνει τη σελίδα ανά π.χ 2 secs (ονομάζονται refreshers).
    Θα δείτε ότι ακόμα κι’ αν προσθέσετε, μέσω του refresher, κανά διχίλιαρο views, η θέση στη λίστα της WP δεν θα ανέβει. (Το έχουν δοκιμάσει αρκετοί bloggers της WP στο εξωτερικό και έχουν αναφέρει ακριβώς τα ίδια με όσα σας γράφω- συγνώμμη, δεν έχω συγκρατήσει links).

    Πριν “κρεμάσουμε” τους μετρητές, σας υπενθυμίζω ότι πολλά sites χρησιμοποιούν τα στοιχεία των μετρητών αυτών (ακόμα και των δωρεάν, με πρώτον και καλύτερο το Google Analytics που δυστυχώς δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί με το WP) για να πάρουν διαφήμιση. Και όχι εδώ στην Ελλάδα που οι περισσότεροι διαφημιζόμενοι είναι τεχνολογικά απαίδευτοι, αλλά και στην Αμερική.

    Αυτά. Ελπίζω να βοήθησα.

    PS. Στο παλιό μου blog, όταν χρησιμοποιούσα παράλληλα το Google Analytics με το Statcounter, η απόκλιση μεταξύ των δύο ήταν ελάχιστη (5% το πολύ).

  5. pascal

    Θεωρώ επίσης ότι όποιος θέλει να έχει επισκεψιμότητα και δεν βλέπει ότι έχει όση θα ήθελε, μπορεί να κάνει το εξής:
    ΝΑ ΓΡΑΨΕΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΟΛΥ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ.
    ΚΙ ΑΛΛΟ. ΚΙ ΑΛΛΟ. ΚΙ ΑΛΛΟ.

    (ή να πλακωθεί με κανέναν άλλον blogger- αυτό όμως είναι φούσκα που γρήγορα ξεφουσκώνει, η διάρκεια μετράει)

  6. JustAnotherGoneOff

    760 unique visitors;
    AYTA EINAI ΣΚΟΡ!

    Τόσο εύγε θα σου δώσω, που την επόμενη φορά θα ρίξω δηλητήριο στο ποτό σου 😛

    Όσο για τα άλλα, όλα καλά και πάνσωστα τα όσα λες, το διαπιστώσαμε τις προάλλες, αλλά μην ξεχνάς πως στο blogspot, τα μαγειρέματα είναι πανεύκολα… είναι τόσοι πολλοί οι οδηγοί του Ζάσταβα…

  7. Μετα-Χαρτοπόντικας

    @Αθήναιος Είμαστε πορωμένοι 😉

  8. Roidis

    εγώ από του Αθήναιου τον aggregator δέχομαι περισσότερες επισκέψεις απ’ ότι αλλού. ]

    Πως το εξηγείτε;

  9. JustAnotherGoneOff

    Ο Ovi-Θάνος μου άφησε ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον σχόλιο στο ιστολόγιο μου. Έχει προβλήματα εμφάνισης του παρόντος ιστολογίου αλλά σε αυτό φταίει το ότι έχει… Firefox 1.0.7! Του άφησα υπενθύμιση να ανανεώσει το browser. Ρίχνω το σχόλιο του:

    Καλησπέρα, δεν ξέρω αν φταίει κάτι με το δικό μου computer αλλά το background του metablogging μου δημιούργησε δυσκολία και με πολύ προσπάθεια διάβασα το post σου.

    Τώρα μερικές σημειώσεις για το post, οχι γιατί είμαι ειδικός αλλά λόγω του Ovi magazine είμαι κατά κάποιο τρόπο υποχρεωμένος να παρακολουθώ τις στατιστικές. Κατ’ αρχή κάτι που εχω μάθει καλά, οι μετρήσεις πρέπει να γίνονται από τον server και οχι από το site όπως γίνεται στη περίπτωση των blogs. Αν έχεις αποκλειστικό server ακόμα καλύτερα γιατί δεν ‘μοιράζεσαι’ απαραίτητα επισκεψημοτητα.
    Το επόμενο είναι τα robots από τις μηχανές αναζήτησης που επισκέπτονται συχνά τα sites αλλά δεν σημαίνουν τίποτα όσο αφορά πραγματικούς επισκέπτες.

    Μετρήσεις από Alexa κ.α. δεν μετράνε καθόλου γιατί υπάρχει ….catch! μετράνε μόνο αυτούς που έχουν bar-Alexa! Άρα …

    Τα καλά προγράμματα μέτρησης δυστυχώς ζητάνε και το αντίστοιχο χρηματικό ποσό αλλά σου δίνουν συγκεκριμένες πληροφορίες και με τον συνδυασμό unique visits, downloads και hits μπορείς να καταλάβεις τι πραγματικά συμβαίνει. Το πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα της google (ακόμα και το premium υποτίθεται επαγγελματικό) παρ’ όλα τα εντυπωσιακά γραφικά, έχει πάλι catch γιατί μετράει κυρίως τις επισκέψεις από …google!!!

    Και μέχρι εδώ καλά, έχεις το σωστό πρόγραμμα που το χρυσοπληρώνεις αλλά και πάλι υπάρχει catch. Σου παρέχει Unique visits και URL αλλά τι γίνεται όταν πολλά κομπιούτερ είναι συνδεδεμένα με ένα URL, για παράδειγμα ξενοδοχεία, βιβλιοθήκες, πανεπιστήμια, εταιρίες. Κι αυτό από εμπειρία γιατί σε ξενοδόχοιo στο Ελσίνκι έχουν το Ovi magazine στην ενημέρωση και έτσι αδιάφορα αν ένα δωμάτιο η τρακόσια το διαβάζουν εμείς θα δούμε μόνο μια επίσκεψη. Το ίδιο ισχύει και με βιβλιοθήκες κλπ. σε αυτά έχουμε κάνει έρευνα που έγινε σε συνεργασία με το τμήμα έρευνας ιντερνέτ της Νokia. Για μια μέρα 12,500 σταθμοί βλέπανε τουλάχιστον για 10 λεπτά το περιοδικό και εμείς στις στατιστικές είδαμε …έξη επισκέψεις!!! Θυμήσου ότι βλέπουμε τα URL με όλες τις πληροφορίες.

    Όσο για τις στατιστικές των blog νομίζω ότι ο μόνος που ξέρει πραγματικά τι συμβαίνει είναι το google και σίγουρα κανένας από εμάς!
    Κοντεύω να το κάνω σεντόνι!!! Συγνώμη προσπάθησα να τα …συμπτύξω!!!
    Χαιρετισμούς από την Φιλανδία!!! 🙂

  10. passer-by

    Μου λέτε δηλαδή οτι οι μετρητές δεν είναι για να δούμε αν μπηκαν οι φιλοι μας στη σελίδα μας από το γραφείο τους πριν τους στειλουμε μηνυμα με το κινητο επί του θέματος και χρεωθούμε άδικα;

    Αν έχω 100 επισκέψεις από κάποιον που έψαχνε κάτι στο ιντερνετ, τι να τις κάνω; Ο μετρητής με νοιάζει μόνο για συγκεκριμένες σελίδες του site μου, ουτε καν του μπλογκ.

    Refresh κάνω πολλές φορές στη σελίδα κάποιων που δεν έχουν RSS στα σχόλια ή και στο ίδιο το ποστ τους.

    Ο χρόνος παραμονής δε μετράει πάντα. Συνήθως ανοίγω πολλά παράθυρα και ξεχνιέμαι ή, επειδή έχω ρυθμίσει την οθόνη να σβήνει στα 5′, ξεχνάω οτι έχω σελίδα ανοιχτή και μπορεί να μείνει μισή ώρα αλλά να μην την έχω διαβάσει καν.

  11. Μετα-Χαρτοπόντικας

    @passer-by Φίλε μου, παρότι καταλαβαίνω το πνεύμα σου, απορώ πως καταφέρνεις να δεις από τους μετρητές ότι μπήκαν οι φίλοι σου.
    Εκτός κι αν έχουν (οι φίλοι) σταθερή IP και την θυμάσαι απ’ έξω ή αν μπαίνουν από μεγάλο εταιρικό δίκτυο με δικό του domain, δεν υπάρχει αξιόπιστος τρόπος να ταυτοποιήσεις κάποιον επισκέπτη σου.
    Κι ελπίζω να μην συγχέεις τα referrals (τις διευθύνσεις από τις οποίες προέρχονται) με τους φίλους γιατί παρότι είναι πιθανόν, έναν φίλος να πατάει το link σου στο blogroll του για να σε διαβάσει, το ίδιο μπορεί να κάνει κι ο τυχαίος περαστικός στο μπλογκ του φίλου σου κι εσύ δεν έχεις τρόπο να πεις ποιος είναι ποιος.
    Αν οι μετρητές είναι αναξιόπιστοι στο να μας δώσουν αριθμητικά το νούμερο των μοναδικών επισκεπτών, είναι δέκα φορές πιο αναξιόπιστοι στο να μας πουν ποιοί ήταν αυτοί.

  12. passer-by

    Συγκεκριμένο domain βλέπω. Εγώ παίρνω παρουσίες κι αυτοί με λένε ψωνισμένη :Ρ

    Οι υπόλοιποι επισκέπτες συνήθως έψαχναν κάτι στο ιντερνετ.

    Καμιά φορά ρισκάρω με συνδυασμό σταθερής ΙΡ, χαρακτηριστικών υπολογιστή, όνομα σύνδεσης, ώρα που ξέρω οτι ειναι online κλπ αλλά ο σέρβερ της δουλειάς τους ειναι πιο αξιόπιστος.

  13. Μετα-Χαρτοπόντικας

    @passer-by Ουπς. Σε είπα φίλε ενώ είσαι φίλη. Το είδα μετά. Σόρρυ.

  14. JustAnotherGoneOff

    …που και οι unique visitors δεν αντικατοπτρίζουν την ακριβή εικόνα (αφού συνδέεσαι-επανασυνδέεσαι). Γι αυτό τονίζω στο ποστ ότι η ημερήσια εικόνα της κίνησης μπορεί να προσφέρει καλύτερη εικόνα από τις μηνιαίες, ετήσιες κλπ.

    Δεν το είχα πάρει χαμπάρι το ποστ του j95, σ’ ευχαριστώ που μας υπενθύμισες (τα σχόλια του είναι ιδιαίτερα “αποκαλυπτικά).

  15. Pingback: Η 1.001η ανάρτηση του ιστολογίου μας « Lefkada News… Λευκαδίτικα Νέα…

  16. Pingback: Τα στατιστικά Α’ Τριμήνου 2010 της ιστοσελίδας μας | Λευκαδίτικα Νέα - Lefkada N

Comments are closed.