Διαφήμιση στα μπλογκ: ας την χωνέψουμε γιατί είναι εδώ για να μείνει

Update: Βλέπω και τον Μπούλη να μπαίνει στη συζήτηση. Και με απόψεις που εν πολλοίς συμφωνώ. Άξιο προσοχής το περί advertorial σημείο.

Υπάρχει (ακόμα) μια δικαιολογημένη δυσπιστία στην ελληνική μπλογκόσφαιρα για το θέμα της διαφήμισης στα μπλογκ.
Τελευταίο παράδειγμα που υπέπεσε στην αντίληψή μου είναι αυτό, και παρότι βλέπω με συμπάθεια την διάθεση να μην γίνει η διαφήμιση νόρμα και στα μπλογκ, δεν μπορώ παρά να  διαφωνήσω για δύο λόγους:

Ανεξαρτησία (οικονομική) στα μπλογκ σημαίνει αναγκαστικά κι ερασιτεχνισμό. Χρησιμοποιώ τον όρο όχι με τον αρνητική του φόρτιση, αλλά με την πραγματική έννοια, ότι η ενασχόληση με το μπλογκιν θα είναι χόμπυ κι όχι επάγγελμα. Και βέβαια για προσωπικές σκέψεις και φιλολογικές προσπάθειες, δεν μπορεί παρά να είναι έτσι. Τα μπλογκ όμως έχουν ένα άλλο ρόλο να εκπληρώσουν: την εναλλακτική ενημέρωση, μια ενημέρωση τις αποφάσεις για την οποία δεν θα λαμβάνουν κάποια (λίγα) εκδοτικά κέντρα αλλά  πολλοί αυτόνομοι μικροί εκδοτικοί πυρήνες (κάτι στο οποίο τα μπλογκ μπορούν να εξελιχθούν). Για να υπάρξει όμως εναλλακτική ενημέρωση πρέπει να υπάρξουν και επαγγελματίες μπλογκερς. Πολλοί. Ίσως όχι μόνιμης απασχόλησης αλλά, σίγουρα, αμοιβόμενοι γι αυτό που κάνουν. Και το λέω αυτό έχοντας πλήρη επίγνωση πόσο χρόνο καταναλώνει η στοιχειώδης έρευνα για να παρουσιάσεις ένα θέμα με κάποια πληρότητα κι αξιοπρέπεια και κυρίως με αντικειμενικότητα. Τέτοια έρευνα σε σταθερή βάση, δεν μπορεί να γίνεται από χομπίστες για τον απλούστατο λόγο ότι κάπως πρέπει να ζήσουν κι η μέριμνα για τον επιούσιο δεν αφήνει τον χρόνο που απαιτεί η προσπάθεια για ενημέρωση.

Κι ενώ η διαφήμιση συμπαρασύρει μαζί της σχέσεις εξάρτησης και συνεπώς φίμωση, το χαρακτηριστικό της πληθώρας και της διαφορετικότητας των μπλογκ μπορεί να λειτουργήσει εξισσοροπητικά κι αντισταθμιστικά, γιατί είναι απίθανο ένας μεγάλος διαφημιζόμενος να εξαγοράσει όλους τους μπλογκερς, ενώ εύκολα μπορεί να το κάνει με δυο τρια μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα (βλέπε την ασυλία που χαίρουν οι τράπεζες απ’ αυτά).

Το επιχειρείν γενικώτερα στο internet περνάει μέσα από τη διαφήμιση. Εκτός αν πουλάς κάτι (βιβλία, υπολογιστές, μουσική κτλ) και χρησιμοποιείς το internet σαν μέσο παραγγελιοληψίας, όλες οι άλλες περιπτώσεις επιχειρηματικής δραστηριοποίησης αφορούν παροχή πληροφορίας ή πνευματικού περιεχομένου. Πληροφορία και περιεχόμενο για τα οποία σπάνια υπάρχει κάποιος  διατεθιμένος να πληρώσει με μορφή συνδρομής (εκτός κι αν πρόκειται για ειδική επαγγελματική πληροφόρηση).
Η μοναδική πηγή εσόδων λοιπών παραμένει η διαφήμιση. Και θα έβρισκα πιο γόνιμη μια συζήτηση για το πως μπορεί κανείς να ζήσει μ’ αυτήν παρά χωρίς αυτήν.

Αν θέλετε μια πιο κοντινή ματιά στις εξελίξεις, δείτε κι αυτό το άρθο των Financial Times για την ιντερνετική διαφήμιση κι αυτό το άρθρο της WSJ για την δημιουργία εργατικού συνδικάτου μπλογκερς.

7 thoughts on “Διαφήμιση στα μπλογκ: ας την χωνέψουμε γιατί είναι εδώ για να μείνει

  1. indictos

    Επειδή πιθανότατα δεν διάβασες τα σχόλια που ακολουθούν το ποστ, σε ένα από αυτά γράφω μεταξύ άλλων ότι
    “Το μόνο μου ενδιαφέρον είναι αν θα μπορέσουν να επιβιώσουν οι ανεξάρτητες φωνές και αυτοί που κάνουν το χόμπι τους.” Όποτε δεν βλέπω κάποιο ιδιαίτερο λόγο διαφωνίας. Κατά τα άλλα και οι δύο μελλοντολογούμε και αφήνουμε και έξω την παράμετρο ότι τα μπλογκς μας ουσιαστικά ΔΕΝ μας ανήκουν από την στιγμή που έτσι και η Google ή η WordPress η δεν ξέρω και γώ πιά άλλη κλείσουν ή διακόψουν την υπηρεσία, πάπαλα…

  2. nikan

    @Indictos Μη το εκλαμβάνεις σαν μια διαπροσωπική διένεξη. Παίρνω αφορμή από το ποστ σου να πω τις σκέψεις μου. Και είχα διαβάσει όλα τα σχόλια.
    Όσο για το “τα μπλογκ δεν μας ανήκουν” κι εκεί σηκώνει νερό. Ναι, ο blogger και το wordpress.com είναι τρίτων αλλά, ας πούμε, τούτο δω το μπλογκ που βασίζεται σε κώδικα από wordpress αλλά δεν φιλοξενείται στο wordpress.com, δεν πρόκειται να το κλείσουν. Το κίνημα του ανοιχτού λογισμικού, γιατί για κίνημα πρόκειται, πάει χέρι χέρι με τη δημοσιογραφία των πολιτών.

  3. indictos

    Καθόλου, ίσα ίσα λέω ότι δεν υπάρχει καν διαφωνία και εγω βλέπω ότι είναι μονόδρομος και νομίζω ότι το ξεκαθαρίζω και στα δύο ποστ που έχω ανεβάσει.

    Γιά το ανοιχτό λογισμικό, απλά να πω ότι ΔΕΝ έχω ιδέα, και σκέψου ότι έχω και μιά μικρή σχέση με τους υπολογιστές (εννοώ το μικρή) και νομίζω ότι στην ίδια κατάσταση με μένα είναι το μεγαλύτερο ποσοστό των ιστολόγων.

  4. Pingback: NYLON » Archive » Περί μπλογκοδιαφήμισης το ανάγνωσμα…

  5. Pingback: Διαφήμιση, blogs και «Κάνε χρήμα στο διαδίκτυο» « To blog του Μπούλη

  6. Pingback: metablogging.gr » Blog Archive » MBR-2 Μπλογκ χωρίς 'φιλοξενητές'

  7. Pingback: metablogging.gr » Blog Archive » Διαφήμιση: Τελικά η συζήτηση ήταν πολύ μεγάλη

Comments are closed.