Τo blog or not to blog?

bdrolias.jpgΑπό άρθρο του Δρ. Βασίλη Δρόλια, γενικού διευθυντή της Rugles Internet Consultants, μπλογκερ και φίλου. Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 22 του περιοδικού Channel Partner.

Η εφαρμογή σήμα κατατεθέν της έννοιας Web 2.0, την οποία σκιαγραφήσαμε στο προηγούμενο άρθρο, ακούει στο όνομα “blog”weblog) και τα τελευταία χρόνια έχει πολλά εκατομμύρια εκφάνσεις πίσω από το χώρο του blogger.com (υπό την εταιρική ομπρέλα της Google), του wordpress και του typead. Τα blogs, “ιστολόγια” στα Ελληνικά, αποτελούν κατ’ αρχάς μια απλή εφαρμογή ηλεκτρονικού ημερολογίου και ταυτόχρονα την απλούστερη έκφραση ενός συστήματος online δημοσίευσης που κάνει την απόσταση από τη σκέψη την παρουσία στο Internet να είναι μερικές φορές πολύ μικρότερη από όσο… θα έπρεπε.
Τα blogs, όμως, ως ουσία και εφαρμογή έχουν ξεφύγει εντελώς από την απλή έννοια ενός δημοσιευμένου ημερολογίου και αποτελούν για εκατομμύρια ανθρώπους έναν καθημερινό τρόπο επικοινωνίας και επαφής με ένα κοινό που ποτέ δεν θα μπορούσαν να έχουν με άλλον τρόπο. Αν, όμως, ακόμη και για τον κοινό” άνθρωπο το blog δεν είναι μόνο μια μορφή “αγαπητού ημερολογίου”, αλλά έχει αποκτήσει σάρκα και οστά με τρόπους που δεν είναι απαραίτητο να αναφέρουμε εδώ, η έννοια του εταιρικού blog (corporate blogging) έχει μια εντελώς διαφορετική υπόσταση, η οποία πλέον γνωρίζει ευρεία εφαρμογή από εταιρείες στον παγκόσμιο χώρο στο πλαίσιο της δημιουργίας κοινού γύρω από το web site, επικοινωνίας με αυτό το κοινό, μα κατ’ αρχάς ως μέθοδος επικοινωνίας του προσώπου και των ιδεών της εταιρείας προς τα έξω.
Στο πλαίσιο αυτό χιλιάδες είναι οι εταιρείες που εφαρμόζουν τη μέθοδο του σχεδόν καθημερινού blogging, δημιουργώντας πλέον μία τάση την οποία ακόμη περισσότερες εταιρείες ακολουθούν. Το πρόβλημα είναι, όμως, ότι όσα και να είναι τα θετικά σε μια τέτοια ανάπτυξη υπάρχουν και αρκετά αρνητικά. Την ισορροπία μεταξύ αυτών των δύο πρέπει να τη μελετήσει κατάλληλα μια εταιρεία προτού, τελικά, αποφασίσει αν πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το εταιρικό blogging. Ας δούμε περιληπτικά μια λίστα με τα πιθανά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα (με μια μικρή εξειδίκευση στον ελληνικό χώρο).

Πλεονεκτήματα:

  • Η εξέλιξη του newsletter. Η έννοιατου newsletter, η οποία ήταν εξαιρετικά δημοφιλής πριν από κάποιο καιρό, δείχνει να έχει πλέον αντικατασταθεί από το corporate blogging. Σπάνια οι επισκέπτες ενός site συμπληρώνουν στοιχεία για ένα newsletter εξαιτίας του φόβου του spam ή της διαφυγής άλλων προσωπικών δεδομένων.Το blog και οι συγγενείς έννοιες “RSS” και “syndication” επιτρέπουν σε έναν επισκέπτη να εγγράφεται συνδρομητής ανώνυμα και να παρακολουθεί κατ’ επιλογή τα κείμενά σας. Με αυτόν τον τρόπο και σε συνδυασμό με το σχολιασμό των κειμένων ενισχύεται η έννοια της κοινότητας γύρω από το site σας και ίσως πρώτη φορά μπορείτε να έρθετε σε απρόσκοπτη επαφή με πελάτες και εν δυνάμει πελάτες σας. Τα αποτελέσματα εδώ είναι ανεκτίμητα για μια εταιρεία Web 2.0.

  • H εύκολη, άμεση και σύγχρονη μεταφορά του προσωπικού προφίλ της εταιρείας σε συνδυασμό με νέους τρόπους οργάνωσης και παρουσίασης του περιεχομένου σας, επικοινωνίας κασύνδεσης με τους επισκέπτες σας και στήριξης μιας εταιρικής εικόνας μέσα από τα καθημερινά κείμενα του blog.Το blog με αυτήν την έννοια είναι ένας συνδυασμός των τμημάτων Marketing και Public Relations, με άμεση δημοσίευση και προώθηση της εταιρείας στο Διαδίκτυο.

  • Η παρουσία σας σε νέους χώρους και μηχανές αναζήτησης μέσα από τη δημοσίευση του blog σας σε μηχανές όπως η technorati και οι διάφοροι news aggregators.

Τα μειονεκτήματα σε μια τέτοια προσπάθεια είναι, περιληπτικά, τα παρακάτω:

  • Τα blogs είναι μόδα. Η μόδα αυτή έχει ωθήσει πολλές εταιρείες στο corporate blogging, που όμως στην πραγματικότητα δεν έχουν τίποτε ουσιαστικό να πουν. Το αποτέλεσμα είναι ένας τεράστιος αριθμός από φλύαρα εταιρικά blogs χωρίς νόημα και ουσία, που λειτουργούν περισσότερο αρνητικά παρά θετικά.

  • Η “ξύλινη” γλώσσα. Πολλές φορές τα εταιρικά blogs κάτω από ένα κλίμα σοβαροφάνειας καταλήγουν “ξεροί” χώροι ανακοινώσεων, που όχι μόνο δεν προσελκύουν, μα και απομακρύνουν τους επισκέπτες. Ακόμη και έ
    να corporate blog -όμοια με ένα προσωπικό- πρέπει να είναι άμεσο και να επικοινωνεί με εξαιρετικά προσωπική γλώσσα με τον αναγνώστη.

  • Η ποιότητα της υπηρεσίας. Εταιρείες που δεν είναι σίγουρες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους βλέπουν πολλές φορές τα blogs να λειτουργούν αντίστροφα ως χώροι παραπόνων που λειτουργούν αρνητικά. Τα blogs ανήκουν σε εταιρείες που έχουν λύσει το υπαρξιακό πρόβλημά τους και είναι σίγουρες γι’ αυτό που παρέχουν. Αν και αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει θετικά, δυστυχώς πολλές είναι οι εταιρείες που έχουν πρόβλημα με το image τους σε αυτό το επίπεδο και καλό είναι να το σκεφτούν καλά πριν το αποφασίσουν.

  • Η δέσμευση και η ταχύτητα. Το blog είναι μεγάλη δέσμευση που απαιτεί χρόνο, έμπνευση και καθημερινή φροντίδα από συγκεκριμένα πρόσωπα που θα έχουν την υποχρέωση και την άδεια να εκφράζουν σε σχεδόν καθημερινή βάση την εικόνα της επιχείρησης. Η έννοια εγκεκριμένων κειμένων από επιτροπές, καθυστερήσεις και… σαράντα κύματα δεν χωρούν πίσω από τα blogs. Με αυτό το δεδομένο, ίσως είναι δύσκολο για κάποιες εταιρείες να διατηρούν την αρχική ορμή τους από πλευράς παραγωγής κειμένων, γι’ αυτό πολλές φορές τα εταιρικά blogs οδηγούνται σε έναν αργό και βαρετό “θάνατο”. Το μεγάλο πλεονέκτημα για τον ελληνικό χώρο, που ήδη το σχολιάσαμε, είναι το γεγονός ότι ο χώρος είναι ακόμη παρθένος, αν και ήδη υπάρχουν κάποιες χιλιάδες -προσωπικά κυρίως- blogs. Συνεπώς, οι ευκαιρίες επέκτασης είναι πολλές.

3 thoughts on “Τo blog or not to blog?

  1. Pingback: metablogging.gr » Blog Archive » Οι βασικές αρχές του εταιρικού blogging

Comments are closed.