Μπορούν να αλωθούν τα social media;

Ρωτάει ο φίλος Διομήδης:

Τώρα, με την οικονομική κρίση ανέφερες χαρακτηριστικά πώς η διαφήμιση και γενικά όλο αυτό το σύστημα διαφήμισης θα στρέψει το βλέμμα του πρός το ίντερνετ και ειδικά τα social networks κτλ., μπλογκόσφαιρα..
Όχι ότι δεν έχει γίνει ήδη, αλλά σίγουρα θα γιγαντωθεί και όλο πιο έξυπνοι τρόποι προώθησης προιόντων θα κάνουν την εμφάνιση τους. Η ερώτηση είναι: Μήπως όμως θα αλλάξει έτσι ριζικά το ίντερνετ και σιγά-σιγά θα εισχωρήσουν παράγοντες οι οποίοι σίγουρα δεν θέλουμε (από διαφημιστικές εώς βλάκες ”δημοσιογράφους” οι οποίοι ανοίγουν portals αποκαλύψεων κτλ..) με αποτέλεσμα ένα χαώδες πράγμα-μια ζούγκλα??

Μπορώ να δεχθώ ως απάντηση πως το ίντερνετ κυριολεκτικά έχει χώρο για όλους και πως ο καθένας κάνει ότι θέλει, αλλά αυτό δεν σημαίνει όμως ότι μπορεί και να εντάσεται σε κάθε διαδικτυακή ”κοινότητα”..
Απλά από τη μία βλέπω αυτά: http://ub0.cc/b4/b και από την άλλη αυτά: http://ub0.cc/85/0

Κι επειδή η ερώτησή του έχει ένα γενικώτερο ενδιαφέρον κι είναι κάτι σαν ενδημικός φόβος στην μπλογκόσφαιρα, την ποστάρω εδώ για να προσπαθήσω να απαντήσω.

Διομήδη, μου δίνεις μια θαυμάσια ευκαιρία να πω την άποψη μου για κάτι που πιστεύω ότι είναι συχνή παρανόηση: τα παραδοσιακά media χρησιμοποιούντο βασικά για broadcasting και στην πλειονότητά τους ήταν ιδιωτικές επιχειρήσεις. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα αφενός να υπόκεινται σε συγκεντρωση και ολιγοπώλεια με αντίστοιχη απώλεια της όποιας αντικειμενικότητας της ενημέρωσης. Αυτό απλά δεν μπορεί να συμβεί στα social media. Είναι η φύση τους τέτοια. Δεν μπορούν να εξαγοράστουν όλα τα μπλογκ π.χ. Δεν μπορούν ναχρηματιστούν όλοι όσοι συμμετέχουν σε διάφορα fora. Δεν μπορείς να πιάσεις τα εκατομύρια χρήστες του twitter και να τους υπαγορεύσεις τι θα γράφουν.

Η διασπορά και το πλήθος τους είναι τέτοια που κάνουν την όποια επιθυμία συγκέντρωσης αδύνατη. Επιπλέον, τα social media, δεν είναι broadcasting. Είναι συζήτηση. Γι αυτό δεν έχει νόημα να θες να κρατήσεις εκτός,  παίχτες ‘αντιπαθητικούς’ όπως πολιτικοί, μεγάλες επιχειρήσεις, παραδοσιακά media κτλ. Όλοι έχουν μια θέση στη συζήτηση. Και δεν μπορούν να την ελέγξουν. Η Zougla που αναφέρεις, μπορεί να έχει κάποια social χαρακτηριστικά, αλλά κανείς από τα social media δεν ταυτίζεται μαζί της και δεν θεωρεί ότι άλλαξε λόγω αυτής.

Άλλωστε αν δεν μπορείς να εξορίσεις τους ‘αντιπαθητικούς’ από την κοινωνία τότε πως θα συνδιαλαγείς μαζί τους; Και κυρίως που; Που θα ζητήσεις και θα συζητήσεις; Οπουδήποτε εκτός social media είσαι σε δικό τους γήπεδο. Θέλεις λοιπόν να παίζουμε για πάντα ‘εκτός έδρας’ μαζί τους;

Αυτά πιστεύω εγώ. Μπορεί να είμαι αφελής. Εσείς τι λέτε;

10 thoughts on “Μπορούν να αλωθούν τα social media;

  1. Naurgul

    Εγώ θα διαφωνίσω με την αισιόδοξη άποψη. Ίσως να μην υπάρχει μονοπώλειο στις ιδέες, αλλά δημοσιογράφοι, πολιτικοί και άλλοι κατέχουν τη μεθοδολογία ώστε όχι μόνο να κάνουν τις δικιές τους απόψεις να εισακοστούν περισσότερο αλλά και να καλλιεργηθεί μίσος για ό,τι διαφορετικό. Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα είναι αυτό που γίνεται στην Κίνα: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7783640

    Θεωρώ ότι ακόμα και άνθρωποι που χρησιμοποιούν πολύ αποτελεσματικά την κριτική τους σκέψη δεν είναι τελείως απρόσβλητοι από τέτοιες τακτικές, πόσο μάλλον οι λιγότερο σκεπτόμενοι.

  2. Diomidis Anadiotis

    Ξεκλέβω λίγο χρόνο σήμερα, φορτώνοντας τον στην αυριανή μέρα αλλά τέλος πάντων..
    Τα social media και γενικά όλο αυτό που ''στήνεται'' τώρα και έχει στηθεί ήδη βασικά, είναι κάτι το ελέυθερο, είναι ένα εργαλειο πληροφοριών, μία τεράστια κοινότητα-ένας μηχανισμός ανθρώπων οι οποίοι κρατούν την διακίνηση των πληροφοριών στά χέρια τους ( και στα πληκτρολόγια τους κατα προέκταση..).
    Όλο και λιγότερα άτομα προτιμούν την ενημέρωση μόνο έστω, από τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης.
    Όλο και περισσότερα προτιμούν όμως όχι μόνο την ενημέρωση τους από το διαδίκτυο, αλλά και την ''εμπλοκή'' τους σε αυτό και στην διακίνηση της πληροφορίας.
    Άρα, κατά την ταπεινή μου άποψη (αχμμ…μετριοφροσύνες), δέν νομίζω να κάτσουν τα παραδοσιακά μέσα, τα μεγάλα κεφάλαια έξω από αυτό το παιχνίδι. Απλά θα εκμοντερνιστούν, θα ακουλουθούν τις ''web 2.0 τάσεις'' και με την πάροδο του χρόνου να φτάσουν εκεί που θέλουν να φτάσουν.
    Πού?? -Αγνωστο.

    Λές ότι όλοι έχουν θέση στην συζήτηση. όκ.
    Άρα ασφαλώς και οι πολιτικοί, οι επιχειρήσεις, τα παραδοσιακά μέσα.
    Αρά λες αυτοί οι άνθρωποι να μην έχουν την δύναμη και τα λεφτά στο κάτω κατω της γραφής να μπορέσουν να εισχωρήσουν για τα καλά σε κάθε απόληξη και ''κατηγορία'' των social media??
    Λες να είναι τόσο δύσκολο να καταφέρουν αυτό που κατάφεραν με την τηλεόραση, τύπο κτλ. και με το ίντερνετ; ( εάν συνειδητοποιήσουν από την αρχή τι γίνεται και εμπλακούν)

    Σίγουρα ένα από τα τεκμήρια στην απάντησή σου θα είναι ότι το ίντερνετ είναι αχανές και ''άπειρο''.Μας '''χωράει'' όλους. Άρα δεν μπορούν να το ελέγξουν. Δέν μπορούν να χειραγωγήσουν τη ''μάζα''

    Σε αυτό σου λέω από τώρα πως δεν ξέρω τι να απαντήσω.

  3. adamo

    Ελπίζω να μου συγχωρηθεί το ελιτίστικο ύφος: Ποιοι είμαστε εμείς που δεν θέλουμε κάποιοι παράγοντες να εισχωρήσουν και γιατί σίγουρα κιόλας; Σε ότι αφορά όλο το ερώτημα, αυτό έχει απαντηθεί χρόνια πριν και μάλλιστα από άλλους σοφότερους από εμάς. Το Internet έχει ήδη αλλάξει πολύ, οι παράγοντες έχουν ήδη εισχωρήσει και το χρησιμοποιούν. Όπως άλλοι πριν από αυτούς μπορεί να προσπαθούν να το χειραγωγήσουν, αλλά από τη φύση του (δεν είναι δομημένο όπως π.χ. το τηλεφωνικό δίκτυο) το δίκτυο εξελίσσεται με τρόπους που κανείς δεν μπορεί να προβλέψει (καθώς π.χ. suboptimal τεχνολογίες επικρατούν έναντι άλλων αρτιότερων).

  4. coolplatanos

    Από όταν ανακαλύφθηκε η τυπογραφία τίποτα δεν ήταν ξανά ίδιο με πριν. Ταξική διαστρωμάτωση υπάρχει ακόμα, αλλά είναι διαφορετική πλέον. Μην περιμένετε σε μία ζωή μόλις 100 χρόνων (που κανείς δεν φτάνει τόσο) να δείτε τις αλλαγές που θα φέρει το διαδίκτυο στις συνειδήσεις των ανθρώπων. Σίγουρα οι μεγάλοι παίχτες έχουν ήδη μπει στο παιχνίδι, αλλά αυτό δεν αλλάζει το ότι έχουν μπει και κάποιοι ακόμα μέσα. Οι θεαματικές αλλαγές όμως δεν πρόκειται να φανούν άμεσα. Η γενιά που τώρα κοινωνικοποιείται είναι που θα δείξει πού πάνε τα πράγματα. Νομίζω θα περιέχει και καλά και κακά αποτελέσματα όλο αυτό. Όμως η τελική σούμα θα είναι υπέρ της κοινωνίας και της πλειοψηφίας και όχι των λίγων. Αυτό νομίζω δείχνει η ιστορία της ανθρωπότητας και η ως τώρα πορεία της.

  5. fuentedance

    Τα “παραδοσιακά” media βασίζονται σε φασιστικές νοοτροπίες του τύπου, ότι θέλουμε προβαλουμε, ότι θελουμε το θάβουμε και πάντα ανάλογα απο που τα πέρνουμε. Επειδή στο internet αυτά δεν ισχύουνε, τα “παραδοσιακά” media είναι εδώ ακίνδυνοι φελλοί.

  6. nikan

    Η Κίνα είναι σύνηθες αντιπαράδειγμα. Αλλά επι της ουσίας δεν είναι καλό. Γιατί σκέψου πως ήταν πριν 40 χρόνια. Τι γνωρίζαμε για τους αντιφρονούντες στην Κίνα; Μόνο όσα μαθαίναμε από τους Αμερικάνους που δίναν πολιτικό άσυλο σε μερικούς από αυτούς. Σήμερα όμως παρά το Firewall, παρά όσα αναφέρεις και παρά τις διώξεις των bloggers, συνεχώς διαρρέουν θέματα προς τα έξω.
    Κι εντέλει. Στην Κίνα υπάρχει δικτατορία. Στην δικτατορία η απώλεια της ελευθερίας λόγου δεν είναι μόνο ιντερνετική. Όσα αναφέρω έχουν κατά κύριο λόγο εφαρμογή σε δημοκρατικές κοινωνίες που το παιχνίδι της εξουσίας περνάει από την χειραγώγηση των συνειδήσεων. Ε, αυτό λέω δεν είναι πια εύκολο

  7. Naurgul

    Εκεί που ήθελα να καταλήξω είναι ότι υπάρχουν οι τεχνικές για να επιτευχθεί αυτή η “χειραγώγηση των συνειδήσεων” και αν αυτοί που έχουν την εξουσία στις “εκδημοκρατισμένες” χώρες είναι διατεθημένοι να τις χρησιμοποιήσουν στην τηλεόραση, τότε είναι διατεθημένοι να τις χρησιμοποιήσουν και σε άλλα μέσα, όπως το ίντερνετ. Δε λέω ότι είναι το ίδιο πράγμα αλλά αν σε ένα forum δημιουργούνταν μια διαφωνία ανάμεσα σε εμένα και έναν επαγγελματία πολιτικό, είμαι σχεδόν σίγουρος ότι θα έχανα ανεξάρτητα της λογικής των επιχειρημάτων.

  8. nikan

    Δεν νομίζω. Πάρε την περίπτωση Βενιζέλου. Ακόμα και στο μπλογκ του, του την πέφταν τόσοι και τόσο άσχημα που δεν το άντεξε. Οι πολιτικοί τα φοβούνται τα social media ακριβώς για τους λόγους που νομίζεις εσύ ότι είναι πλεονέκτημά τους: το authority κι ο μονόλογος χάνονται κι έτσι είναι κι αυτοί άλλη μια (άντε 5-10-100 εξαρτάται από την ομάδα που έχουν) μονάδα. Πάρε την περίπτωση Μπακογιάννη στο twitter. Ποιός της χαρίζεται ή ποιός θεωρεί ότι έχει κυριαρχήσει στο μέσο. Ο μόνος τρόπος για να επηρεάσουν στα νέα μέσα οι πολιτικοί, είναι να μπουν ειλικρινά στη συζήτηση. Δε λέω, υπάρχουν τεχνικές για να τραβήξεις την προσοχή και να επηρεάσεις, αλλά ακόμα κι αυτές είναι διαθέσιμες πια σε όλους. Αμα διαβάσεις λίγο για social media marketing είσαι περίπου στο ίδιο σημείο μαζί τους. Ας πάψουμε να φοβόμαστε κι ας αντιληφθούμε αυτή την τεράστια ευκαιρία για τον κόσμο, την ελευθερία και τη δημοκρατία που προσφέρουν τα social media.

  9. Apostolos Tsompanopoulos

    ένα σχόλιο μόνο: αν και δε μπορούν να εξαγοραστούν π.χ. όλοι οι bloggers, μπορούν να χρηματοδοτηθούν κάποιοι influencers. Το θέμα είναι να συνηθίσουν οι netizens να διασταυρώνουν τις πληροφορίες και να μην τις δέχονται “επειδή τις έγραψε κάποιος διάσημος”

  10. Apostolos Tsompanopoulos

    ένα σχόλιο μόνο: αν και δε μπορούν να εξαγοραστούν π.χ. όλοι οι bloggers, μπορούν να χρηματοδοτηθούν κάποιοι influencers. Το θέμα είναι να συνηθίσουν οι netizens να διασταυρώνουν τις πληροφορίες και να μην τις δέχονται “επειδή τις έγραψε κάποιος διάσημος”

Comments are closed.