Αναζητώντας την αναζήτηση

magnifyingglass

Έχω καιρό να γράψω ένα λίγο πιο τεχνολογικό ποστ, κι αυτό το έχω μέρες στο μυαλό μου. Ας αξιωθώ λοιπόν:

Παρακολουθώ αρκετό καιρό τώρα τις διάφορες προσπάθειες που γίνονται στον τομέα της αναζήτησης στο web.   Γιατί, θα ρωτούσε κανείς, αφού υπάρχει η Google; Τι προσπαθείς να βρεις;

Δεν προσπαθώ να βρω κάτι αλλά θέλω να δω αν θα επιβεβαιωθεί μια διαίσθησή μου: ότι οι μεγάλες αλλαγές που θα ανατρέψουν το σκηνικό της επιρροής και της δύναμης στην τεχνολογία (=Google) ΔΕΝ θα έρθουν από την αναζήτηση.

Η ανατροπή έγινε μια φορά και δεν θα επαναληφθεί. Η Google ξεπετάχτηκε από κει που κανείς δεν το περίμενε και γιγαντώθηκε γιατί οι μεγάλοι (= Microsoft) δεν είχαν εκεί την προσοχή τους. Και τώρα τρέχουν καταϊδρωμένοι να καλύψουν την απόσταση που όλο και μεγαλώνει.

Λίγη ιστορία:

Με περίπου αυτή τη σειρά πρέπει να έχουν ανακοινωθεί μια σειρά από σημαντικές εξελίξεις στην αναζήτηση:

  • Real time web search:  Προέκυψε από το summize (που κατόπιν αγοράστηκε από το twitter κι ενσωματώθηκε ως search.twitter.com) και το search του friendfeed. Αφορά την δυνατότητα αναζήτησης θεμάτων που μόλις έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο web. Πολλοί μιλήσαν για την νέα διάσταση στην αναζήτηση, την οποία δεν κατέχει ακόμα η Google και που συνεπώς κινδυνεύει απ’ αυτήν. Είναι αλήθεια πως ο παλαιότερος αλγόριθμος της Google βασιζόταν σε ιστορικά στοιχεία (αριθμός συνδέσμων προς ιστοσελίδα) για να δημιουργήσει κατάταξη και συνεπώς δεν έφερνε νεώτερα πράγματα γρήγορα και μπροστά. Αυτό βέβαια δεν ίσχυε για υπηρεσίες όπως Google News και Blogsearch. Πρόσφατα η βασική μηχανή αναζήτησης έχει προσαρμοστεί να φέρνει πάνω πάνω στ’ αποτελέσματα και ευρήματα από εγγραφές της ίδια μέρας. Η απόσταση που έχει να καλύψει η Google είναι μικρή και νομίζω ότι θα την καλύψει.
  • Audio indexing: το να μπορεί μια μηχανή αναζήτησης να ανακαλύψει λέξεις μέσα σε αρχεία ήχου είναι αρκετά δύσκολο τεχνολογικά. Το περασμένο φθινόπωρο η  Google λανσάρισε για τις αμερικάνικες εκλογές μια υπηρεσία που  έκανε ακριβώς αυτό αλλά μόνο για πολιτικές ομιλίες στα μεγάλα media.
  • Wolfram Alpha:  Οι αναζητήσεις της Google δεν φέρνουν πάντα σαφή αποτελέσματα κι  εξαρτώνται από λέξεις που μπορεί να έχουν διαφορετικό σημασιολογικό περιεχόμενο αναλόγως των συμφραζομένων. Για να αντλήσει βέβαιες και σίγουρες πληροφορίες που απαιτούν μια κάποια μαθηματική επεξεργασία, η  WA εισάγει την έννοια της ‘υπολογιστικής αναζήτησης’. Το ερώτημα προς τη μηχανή είναι το πρώτο μέλος μιας ισότητας, και το αποτέλεσμα το δεύτερο. Παρά την μεγάλη φασαρία που έγινε γύρω από την WA δεν μπορώ να διακρίνω τα σημαντικά πλεονεκτήματα της που θα την έκαναν να κερδίσει μερίδιο από την Google. Στην καλύτερη περίπτωση θα μείνει μια niche μηχανή αναζήτησης.
  • Bing: Η μηχανή αποφάσεων, όπως την θέλει η Microsoft. Πέραν από την κλασσική αναζήτηση, περιέχει ειδικές κατηγορίες (ταξίδια, αγορές κτλ) για τις οποίες παρέχει συγκριτικά αποτελέσματα (τιμών, χαρακτηριστικών κτλ) που βοηθούν τον χρήστη να κάνει αυτό που λέει ο χαρακτηρισμός της μηχανής: να πάρει μια απόφαση, συνήθως για αγορά. Επειδή τα αποτελέσματα είναι κονσέρβα, κι επειδή έχουν μεγάλη σημασία για τις αποφάσεις για αγορές, βλέπω με μεγάλη καχυποψία την συγκεκριμένη μηχανή, γιατί εύκολα μπορεί να γίνει ένα εργαλείο γκρίζου μάρκετιν. Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορώ να δω ποιά είναι η δυσκολία να ακολουθήσει κι αυτό το παράδειγμα η Google, αν υποτεθεί ότι είναι πετυχημένο.
  • Facebook search: Το μεγάλο social network είχε ως τώρα μια εντυπωσιακή έλλειψη: καθώς ήταν κλειστό, δεν επέτρεπε στις μηχανές αναζήτησης να το συμπεριλάβουν στ.΄αποτελέσματά τους. Το ίδιο δε, δεν παρείχε κανενός είδους δυνατότητα αναζήτησης πέραν των προσώπων. Μέχρι χτες που ανακοίνωσε την έναρξη της πειραματικής χρήσης του νέου search. Το νέο search θα αναζητήσει μια θέση στον ήλιο του real time search αλλά θα γίνει κι εργαλείο για μέτρηση buzz.
  • Τέλος, χρειάζεται μια γενική μνειά στις σημασιολογικές (semantic) μηχανές αναζήτησης που ανακοινώνονται και ξανακοινώνονται καιρό τώρα, χωρίς όμως να έχουμε δει κάτι εντυπωσιακό ακόμα, αφού το αποτέλεσμα εξαρτάται από την δόμηση του περιεχομένου περισσότερο, παρά από την ίδια τη μηχανή αναζήτησης.

Είναι προφανές ότι η αναζήτηση έχει αλλάξει. Έχει εμπλουτιστεί. Διαθέτει νέες παραμέτρους. Όμως ο μόνος τρόπος για να μπορέσει να κρατηθεί κανείς μπροστά από τη Google σ΄αυτό το χώρο είναι η αναζήτηση σε κλειδωμένο περιεχόμενο που συνεπάγεται πολλά δυσάρεστα. Είναι λάθος λοιπόν ν’ αναζητά κανείς την πρωτοπορία σ’ ένα χώρο που κάποιος άλλος διαθέτει προβάδισμα, τεράστιους πόρους και στρατό ταλέντων. Η επόμενη  Google δεν θα γεννηθεί με κλονοποίηση.

Photo by Jeffrey Beall

41 thoughts on “Αναζητώντας την αναζήτηση

  1. ολια

    κι εγω σε διαβαζω [κι ας καταλαβαινω τα μισα!] βολτα σε περιοχες αγνωστες αλλα ελκυστικες.χαιρετω

  2. ολια

    κι εγω σε διαβαζω [κι ας καταλαβαινω τα μισα!] βολτα σε περιοχες αγνωστες αλλα ελκυστικες.χαιρετω

  3. ολια

    κι εγω σε διαβαζω [κι ας καταλαβαινω τα μισα!] βολτα σε περιοχες αγνωστες αλλα ελκυστικες.χαιρετω

  4. Manogr

    Πολύ ωραίο άρθρο και πολύ σωστός ο προβληματισμός για το αν η αναζήτηση είναι ξανά το νέο “δισκοπότηρο”! Ίσως να μεγαλώσουν εταιρίες μέσα από νέα είδη αναζήτησης, ίσως το Facebook γίνει πολύ πιο χρήσιμο με τη νέα αναζήτηση και ίσως το Twitter καταφέρει να γίνει ένα σημαντικό κανάλι νέων και επικοινωνίας (αν και αν τα καταφέρει το Twiiter δεν θα είναι μάλλον από το Search).
    Όμως είναι η αναζήτηση αρκετή για να γεννηθεί ένας νέος κολοσσός;

  5. Manogr

    Πολύ ωραίο άρθρο και πολύ σωστός ο προβληματισμός για το αν η αναζήτηση είναι ξανά το νέο “δισκοπότηρο”! Ίσως να μεγαλώσουν εταιρίες μέσα από νέα είδη αναζήτησης, ίσως το Facebook γίνει πολύ πιο χρήσιμο με τη νέα αναζήτηση και ίσως το Twitter καταφέρει να γίνει ένα σημαντικό κανάλι νέων και επικοινωνίας (αν και αν τα καταφέρει το Twiiter δεν θα είναι μάλλον από το Search).
    Όμως είναι η αναζήτηση αρκετή για να γεννηθεί ένας νέος κολοσσός;

  6. Manogr

    Πολύ ωραίο άρθρο και πολύ σωστός ο προβληματισμός για το αν η αναζήτηση είναι ξανά το νέο “δισκοπότηρο”! Ίσως να μεγαλώσουν εταιρίες μέσα από νέα είδη αναζήτησης, ίσως το Facebook γίνει πολύ πιο χρήσιμο με τη νέα αναζήτηση και ίσως το Twitter καταφέρει να γίνει ένα σημαντικό κανάλι νέων και επικοινωνίας (αν και αν τα καταφέρει το Twiiter δεν θα είναι μάλλον από το Search).
    Όμως είναι η αναζήτηση αρκετή για να γεννηθεί ένας νέος κολοσσός;

  7. nikan

    Να 'σαι καλά που μου το θύμισες: όταν τέλειωσα το ποστ είχα την αίσθηση ότι έχω ξεχάσει κάτι σημαντικό. Με το Squared η Google δίνει μια απάντηση στο Bing και μάλιστα πολύ γρήγορα

  8. nikan

    Να 'σαι καλά που μου το θύμισες: όταν τέλειωσα το ποστ είχα την αίσθηση ότι έχω ξεχάσει κάτι σημαντικό. Με το Squared η Google δίνει μια απάντηση στο Bing και μάλιστα πολύ γρήγορα

  9. nikan

    Να 'σαι καλά που μου το θύμισες: όταν τέλειωσα το ποστ είχα την αίσθηση ότι έχω ξεχάσει κάτι σημαντικό. Με το Squared η Google δίνει μια απάντηση στο Bing και μάλιστα πολύ γρήγορα

  10. John Nousis

    Νίκο πολύ ωραίο και επίκαιρο το post!

    Κατά τη γνώμη μου όσο κι αν εντυπωσιαζόμαστε με προϊόντα που έχουν βγει ή πρόκειται να βγουν, θα πάρει πολλά χρόνια για να έχουμε μία πολύ διαφορετική μηχανή αναζήτησης. Αυτό γιατί όσοι κάνουν τώρα προσπάθειες τις κάνουν με δύο τρόπους:

    1. Ζητούν από χρήστες να παρέχουν δομημένες πληροφορίες (π.χ. TrueKnowledge) ή
    2. Προσπαθούν να οργανώσουν οι ίδιοι όσο μεγαλύτερη πληροφορία μπορούν (Bing)

    Αυτά ποτέ δεν θα γίνουν εφικτά για να υπάρξει μία τεράστια αλλαγή στο χώρο του search αν δεν διαμορφωθεί από μόνη της η πληροφορία σε όλα (τα περισσότερα) websites. Πριν κάποια χρόνια ξεκίνησε το XML. Άργησε πολύ να διαδοθεί και θα έλεγα ότι με την έλευση των blogs και των shopping engines έγινε η πρώτη προσπάθεια δόμησης του web αλλά σε πολύ αρχικό επίπεδο. Τα επόμενα χρόνια θα δούμε γνωστές πλατφόρμες να προσπαθούν να παρέχουν δόμηση για το περιεχόμενο που ανεβάζουν οι χρήστες σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Θα δούμε xml feeds και άλλες δομημένες μονάδες που θα χρησιμοποιούν πολύ περισσότερα κριτήρια άρα θα μπορούν να δώσουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι πρώτα πρέπει να αλλάξει η πληροφορία που υπάρχει ήδη στο web και μετά να δούμε μηχανές που θα απαντάνε σαν άνθρωποι χωρίς λάθη. Γιατί μέχρι να γίνει αυτό θα βλέπουμε μηχανές που θα απαντάνε σε τέτοιες ερωτήσεις που θα αφορούν μόνο δομημένες πληροφορίες από συγκεκριμένες πηγές και όχι από όλο το Internet (π.χ. στο travel sector η πληροφορία γενικά είναι δομημένη αλλά αν ζητήσεις ένα κατάλυμα που δεν υπάρχει σε κανένα από τα μεγάλα site όπως Kayak, Expedia, Mobissimo, κλπ. δεν θα το βρεις εκτός κι αν τελικά απλά ψάξεις στο Google).

    Τέλος υπάρχει μία σημαντική κίνηση όσον αφορά στα public datasets και βλέπω ότι σύντομα θα υπάρξουν κοινές πλατφόρμες για διαχείριση datasets με συγκεκριμένα specifications περιγραφής των δεδομένων τους.

  11. John Nousis

    Νίκο πολύ ωραίο και επίκαιρο το post!

    Κατά τη γνώμη μου όσο κι αν εντυπωσιαζόμαστε με προϊόντα που έχουν βγει ή πρόκειται να βγουν, θα πάρει πολλά χρόνια για να έχουμε μία πολύ διαφορετική μηχανή αναζήτησης. Αυτό γιατί όσοι κάνουν τώρα προσπάθειες τις κάνουν με δύο τρόπους:

    1. Ζητούν από χρήστες να παρέχουν δομημένες πληροφορίες (π.χ. TrueKnowledge) ή
    2. Προσπαθούν να οργανώσουν οι ίδιοι όσο μεγαλύτερη πληροφορία μπορούν (Bing)

    Αυτά ποτέ δεν θα γίνουν εφικτά για να υπάρξει μία τεράστια αλλαγή στο χώρο του search αν δεν διαμορφωθεί από μόνη της η πληροφορία σε όλα (τα περισσότερα) websites. Πριν κάποια χρόνια ξεκίνησε το XML. Άργησε πολύ να διαδοθεί και θα έλεγα ότι με την έλευση των blogs και των shopping engines έγινε η πρώτη προσπάθεια δόμησης του web αλλά σε πολύ αρχικό επίπεδο. Τα επόμενα χρόνια θα δούμε γνωστές πλατφόρμες να προσπαθούν να παρέχουν δόμηση για το περιεχόμενο που ανεβάζουν οι χρήστες σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Θα δούμε xml feeds και άλλες δομημένες μονάδες που θα χρησιμοποιούν πολύ περισσότερα κριτήρια άρα θα μπορούν να δώσουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι πρώτα πρέπει να αλλάξει η πληροφορία που υπάρχει ήδη στο web και μετά να δούμε μηχανές που θα απαντάνε σαν άνθρωποι χωρίς λάθη. Γιατί μέχρι να γίνει αυτό θα βλέπουμε μηχανές που θα απαντάνε σε τέτοιες ερωτήσεις που θα αφορούν μόνο δομημένες πληροφορίες από συγκεκριμένες πηγές και όχι από όλο το Internet (π.χ. στο travel sector η πληροφορία γενικά είναι δομημένη αλλά αν ζητήσεις ένα κατάλυμα που δεν υπάρχει σε κανένα από τα μεγάλα site όπως Kayak, Expedia, Mobissimo, κλπ. δεν θα το βρεις εκτός κι αν τελικά απλά ψάξεις στο Google).

    Τέλος υπάρχει μία σημαντική κίνηση όσον αφορά στα public datasets και βλέπω ότι σύντομα θα υπάρξουν κοινές πλατφόρμες για διαχείριση datasets με συγκεκριμένα specifications περιγραφής των δεδομένων τους.

  12. John Nousis

    Νίκο πολύ ωραίο και επίκαιρο το post!

    Κατά τη γνώμη μου όσο κι αν εντυπωσιαζόμαστε με προϊόντα που έχουν βγει ή πρόκειται να βγουν, θα πάρει πολλά χρόνια για να έχουμε μία πολύ διαφορετική μηχανή αναζήτησης. Αυτό γιατί όσοι κάνουν τώρα προσπάθειες τις κάνουν με δύο τρόπους:

    1. Ζητούν από χρήστες να παρέχουν δομημένες πληροφορίες (π.χ. TrueKnowledge) ή
    2. Προσπαθούν να οργανώσουν οι ίδιοι όσο μεγαλύτερη πληροφορία μπορούν (Bing)

    Αυτά ποτέ δεν θα γίνουν εφικτά για να υπάρξει μία τεράστια αλλαγή στο χώρο του search αν δεν διαμορφωθεί από μόνη της η πληροφορία σε όλα (τα περισσότερα) websites. Πριν κάποια χρόνια ξεκίνησε το XML. Άργησε πολύ να διαδοθεί και θα έλεγα ότι με την έλευση των blogs και των shopping engines έγινε η πρώτη προσπάθεια δόμησης του web αλλά σε πολύ αρχικό επίπεδο. Τα επόμενα χρόνια θα δούμε γνωστές πλατφόρμες να προσπαθούν να παρέχουν δόμηση για το περιεχόμενο που ανεβάζουν οι χρήστες σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Θα δούμε xml feeds και άλλες δομημένες μονάδες που θα χρησιμοποιούν πολύ περισσότερα κριτήρια άρα θα μπορούν να δώσουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι πρώτα πρέπει να αλλάξει η πληροφορία που υπάρχει ήδη στο web και μετά να δούμε μηχανές που θα απαντάνε σαν άνθρωποι χωρίς λάθη. Γιατί μέχρι να γίνει αυτό θα βλέπουμε μηχανές που θα απαντάνε σε τέτοιες ερωτήσεις που θα αφορούν μόνο δομημένες πληροφορίες από συγκεκριμένες πηγές και όχι από όλο το Internet (π.χ. στο travel sector η πληροφορία γενικά είναι δομημένη αλλά αν ζητήσεις ένα κατάλυμα που δεν υπάρχει σε κανένα από τα μεγάλα site όπως Kayak, Expedia, Mobissimo, κλπ. δεν θα το βρεις εκτός κι αν τελικά απλά ψάξεις στο Google).

    Τέλος υπάρχει μία σημαντική κίνηση όσον αφορά στα public datasets και βλέπω ότι σύντομα θα υπάρξουν κοινές πλατφόρμες για διαχείριση datasets με συγκεκριμένα specifications περιγραφής των δεδομένων τους.

  13. Ελένη

    Η διαχείριση της πληροφορίας στο διαδίκτυο όχι μόνο δεν είναι λυμένο θέμα αλλά ακόμη δεν ξέρουμε καν πως να διατυπώσουμε το πρόβλημα έτσι ώστε να το καταλάβουμε καλύτερα. Δεν βλέπω από τι στοιχεία υποστηρίζεται η θέση: “Είναι λάθος λοιπόν ν’ αναζητά κανείς την πρωτοπορία σ’ ένα χώρο που κάποιος άλλος διαθέτει προβάδισμα”. Το web του 1997 δεν έχει καμία σχέση με το web tτου 2009. Αλίμονο αν η παρουσία της Google γίνει φρένο στις πρωτοποριακές ιδέες που μπορούν να γεννηθούν έξω από το σπίτι της. Και επιπλέον σε ένα web 2.0 που μας δείχνει πώς μπορεί η δημιουργικότητα να απελευθερωθεί μέσα από συνεργασίες και συλλογική προσπάθεια (βλέπε open source, open innovation) δεν βρίσκω ότι η επόμενη “Google” είναι το ζητούμενο.

  14. Ελένη

    Η διαχείριση της πληροφορίας στο διαδίκτυο όχι μόνο δεν είναι λυμένο θέμα αλλά ακόμη δεν ξέρουμε καν πως να διατυπώσουμε το πρόβλημα έτσι ώστε να το καταλάβουμε καλύτερα. Δεν βλέπω από τι στοιχεία υποστηρίζεται η θέση: “Είναι λάθος λοιπόν ν’ αναζητά κανείς την πρωτοπορία σ’ ένα χώρο που κάποιος άλλος διαθέτει προβάδισμα”. Το web του 1997 δεν έχει καμία σχέση με το web tτου 2009. Αλίμονο αν η παρουσία της Google γίνει φρένο στις πρωτοποριακές ιδέες που μπορούν να γεννηθούν έξω από το σπίτι της. Και επιπλέον σε ένα web 2.0 που μας δείχνει πώς μπορεί η δημιουργικότητα να απελευθερωθεί μέσα από συνεργασίες και συλλογική προσπάθεια (βλέπε open source, open innovation) δεν βρίσκω ότι η επόμενη “Google” είναι το ζητούμενο.

  15. Ελένη

    Η διαχείριση της πληροφορίας στο διαδίκτυο όχι μόνο δεν είναι λυμένο θέμα αλλά ακόμη δεν ξέρουμε καν πως να διατυπώσουμε το πρόβλημα έτσι ώστε να το καταλάβουμε καλύτερα. Δεν βλέπω από τι στοιχεία υποστηρίζεται η θέση: “Είναι λάθος λοιπόν ν’ αναζητά κανείς την πρωτοπορία σ’ ένα χώρο που κάποιος άλλος διαθέτει προβάδισμα”. Το web του 1997 δεν έχει καμία σχέση με το web tτου 2009. Αλίμονο αν η παρουσία της Google γίνει φρένο στις πρωτοποριακές ιδέες που μπορούν να γεννηθούν έξω από το σπίτι της. Και επιπλέον σε ένα web 2.0 που μας δείχνει πώς μπορεί η δημιουργικότητα να απελευθερωθεί μέσα από συνεργασίες και συλλογική προσπάθεια (βλέπε open source, open innovation) δεν βρίσκω ότι η επόμενη “Google” είναι το ζητούμενο.

  16. nikan

    Παρεξήγησες δυο πράγματα: Πρώτο, δεν είπα ότι η διαχείριση της πληροφορίας είναι λυμένο θέμα. Δεν αναφέρθηκα καν σε διαχείριση αλλά στην αναζήτηση, αλλά το προσπερνάω γιατί φαντάζομαι αυτό εννοούσες. Είναι όμως ένα γνωστό πρόβλημα, με ένα μεγάλο οργανισμό να κατέχει το προβάδισμα στην επίλυση του και τους πόρους για να πάει την έρευνα παρακάτω ή να την αγοράσει. Δεύτερο, δεν είπα ότι είναι ζητούμενο, τουλάχιστον από μένα, ποια θα είναι η επόμενη Google. Είναι όμως ζητούμενο από αρκετούς που γράφουν και σχολιάζουν το θέμα της αναζήτησης και προς αυτούς επιχειρώ -με τις όποιες δυνάμεις μου- να απαντήσω.

  17. nikan

    Παρεξήγησες δυο πράγματα: Πρώτο, δεν είπα ότι η διαχείριση της πληροφορίας είναι λυμένο θέμα. Δεν αναφέρθηκα καν σε διαχείριση αλλά στην αναζήτηση, αλλά το προσπερνάω γιατί φαντάζομαι αυτό εννοούσες. Είναι όμως ένα γνωστό πρόβλημα, με ένα μεγάλο οργανισμό να κατέχει το προβάδισμα στην επίλυση του και τους πόρους για να πάει την έρευνα παρακάτω ή να την αγοράσει. Δεύτερο, δεν είπα ότι είναι ζητούμενο, τουλάχιστον από μένα, ποια θα είναι η επόμενη Google. Είναι όμως ζητούμενο από αρκετούς που γράφουν και σχολιάζουν το θέμα της αναζήτησης και προς αυτούς επιχειρώ -με τις όποιες δυνάμεις μου- να απαντήσω.

  18. nikan

    Παρεξήγησες δυο πράγματα: Πρώτο, δεν είπα ότι η διαχείριση της πληροφορίας είναι λυμένο θέμα. Δεν αναφέρθηκα καν σε διαχείριση αλλά στην αναζήτηση, αλλά το προσπερνάω γιατί φαντάζομαι αυτό εννοούσες. Είναι όμως ένα γνωστό πρόβλημα, με ένα μεγάλο οργανισμό να κατέχει το προβάδισμα στην επίλυση του και τους πόρους για να πάει την έρευνα παρακάτω ή να την αγοράσει. Δεύτερο, δεν είπα ότι είναι ζητούμενο, τουλάχιστον από μένα, ποια θα είναι η επόμενη Google. Είναι όμως ζητούμενο από αρκετούς που γράφουν και σχολιάζουν το θέμα της αναζήτησης και προς αυτούς επιχειρώ -με τις όποιες δυνάμεις μου- να απαντήσω.

  19. nikan

    Μάλλον για άλλο ποστ το προόριζες το σχόλιο, εκτός κι αν οι άγνωστες περιοχές αφορούν αυτό.

  20. nikan

    Μάλλον για άλλο ποστ το προόριζες το σχόλιο, εκτός κι αν οι άγνωστες περιοχές αφορούν αυτό.

  21. nikan

    Μάλλον για άλλο ποστ το προόριζες το σχόλιο, εκτός κι αν οι άγνωστες περιοχές αφορούν αυτό.

  22. ολια

    ναι,απαντουσα κυριως στο ποστ-ποιοι ειστε,και μιλουσα γενικωτερα για το μπλογκ σου που αν και αναφερεται σε πραγματα που δεν μου ειναι και τοσο οικεια,με μαθαινει ωστοσο διαφορα.

  23. ολια

    ναι,απαντουσα κυριως στο ποστ-ποιοι ειστε,και μιλουσα γενικωτερα για το μπλογκ σου που αν και αναφερεται σε πραγματα που δεν μου ειναι και τοσο οικεια,με μαθαινει ωστοσο διαφορα.

  24. ολια

    ναι,απαντουσα κυριως στο ποστ-ποιοι ειστε,και μιλουσα γενικωτερα για το μπλογκ σου που αν και αναφερεται σε πραγματα που δεν μου ειναι και τοσο οικεια,με μαθαινει ωστοσο διαφορα.

  25. nikan

    Να 'σαι καλά που μου το θύμισες: όταν τέλειωσα το ποστ είχα την αίσθηση ότι έχω ξεχάσει κάτι σημαντικό. Με το Squared η Google δίνει μια απάντηση στο Bing και μάλιστα πολύ γρήγορα

  26. John Nousis

    Νίκο πολύ ωραίο και επίκαιρο το post!

    Κατά τη γνώμη μου όσο κι αν εντυπωσιαζόμαστε με προϊόντα που έχουν βγει ή πρόκειται να βγουν, θα πάρει πολλά χρόνια για να έχουμε μία πολύ διαφορετική μηχανή αναζήτησης. Αυτό γιατί όσοι κάνουν τώρα προσπάθειες τις κάνουν με δύο τρόπους:

    1. Ζητούν από χρήστες να παρέχουν δομημένες πληροφορίες (π.χ. TrueKnowledge) ή
    2. Προσπαθούν να οργανώσουν οι ίδιοι όσο μεγαλύτερη πληροφορία μπορούν (Bing)

    Αυτά ποτέ δεν θα γίνουν εφικτά για να υπάρξει μία τεράστια αλλαγή στο χώρο του search αν δεν διαμορφωθεί από μόνη της η πληροφορία σε όλα (τα περισσότερα) websites. Πριν κάποια χρόνια ξεκίνησε το XML. Άργησε πολύ να διαδοθεί και θα έλεγα ότι με την έλευση των blogs και των shopping engines έγινε η πρώτη προσπάθεια δόμησης του web αλλά σε πολύ αρχικό επίπεδο. Τα επόμενα χρόνια θα δούμε γνωστές πλατφόρμες να προσπαθούν να παρέχουν δόμηση για το περιεχόμενο που ανεβάζουν οι χρήστες σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό. Θα δούμε xml feeds και άλλες δομημένες μονάδες που θα χρησιμοποιούν πολύ περισσότερα κριτήρια άρα θα μπορούν να δώσουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι πρώτα πρέπει να αλλάξει η πληροφορία που υπάρχει ήδη στο web και μετά να δούμε μηχανές που θα απαντάνε σαν άνθρωποι χωρίς λάθη. Γιατί μέχρι να γίνει αυτό θα βλέπουμε μηχανές που θα απαντάνε σε τέτοιες ερωτήσεις που θα αφορούν μόνο δομημένες πληροφορίες από συγκεκριμένες πηγές και όχι από όλο το Internet (π.χ. στο travel sector η πληροφορία γενικά είναι δομημένη αλλά αν ζητήσεις ένα κατάλυμα που δεν υπάρχει σε κανένα από τα μεγάλα site όπως Kayak, Expedia, Mobissimo, κλπ. δεν θα το βρεις εκτός κι αν τελικά απλά ψάξεις στο Google).

    Τέλος υπάρχει μία σημαντική κίνηση όσον αφορά στα public datasets και βλέπω ότι σύντομα θα υπάρξουν κοινές πλατφόρμες για διαχείριση datasets με συγκεκριμένα specifications περιγραφής των δεδομένων τους.

  27. Ελένη

    Η διαχείριση της πληροφορίας στο διαδίκτυο όχι μόνο δεν είναι λυμένο θέμα αλλά ακόμη δεν ξέρουμε καν πως να διατυπώσουμε το πρόβλημα έτσι ώστε να το καταλάβουμε καλύτερα. Δεν βλέπω από τι στοιχεία υποστηρίζεται η θέση: “Είναι λάθος λοιπόν ν’ αναζητά κανείς την πρωτοπορία σ’ ένα χώρο που κάποιος άλλος διαθέτει προβάδισμα”. Το web του 1997 δεν έχει καμία σχέση με το web tτου 2009. Αλίμονο αν η παρουσία της Google γίνει φρένο στις πρωτοποριακές ιδέες που μπορούν να γεννηθούν έξω από το σπίτι της. Και επιπλέον σε ένα web 2.0 που μας δείχνει πώς μπορεί η δημιουργικότητα να απελευθερωθεί μέσα από συνεργασίες και συλλογική προσπάθεια (βλέπε open source, open innovation) δεν βρίσκω ότι η επόμενη “Google” είναι το ζητούμενο.

  28. nikan

    Παρεξήγησες δυο πράγματα: Πρώτο, δεν είπα ότι η διαχείριση της πληροφορίας είναι λυμένο θέμα. Δεν αναφέρθηκα καν σε διαχείριση αλλά στην αναζήτηση, αλλά το προσπερνάω γιατί φαντάζομαι αυτό εννοούσες. Είναι όμως ένα γνωστό πρόβλημα, με ένα μεγάλο οργανισμό να κατέχει το προβάδισμα στην επίλυση του και τους πόρους για να πάει την έρευνα παρακάτω ή να την αγοράσει. Δεύτερο, δεν είπα ότι είναι ζητούμενο, τουλάχιστον από μένα, ποια θα είναι η επόμενη Google. Είναι όμως ζητούμενο από αρκετούς που γράφουν και σχολιάζουν το θέμα της αναζήτησης και προς αυτούς επιχειρώ -με τις όποιες δυνάμεις μου- να απαντήσω.

  29. nikan

    Μάλλον για άλλο ποστ το προόριζες το σχόλιο, εκτός κι αν οι άγνωστες περιοχές αφορούν αυτό.

  30. ολια

    ναι,απαντουσα κυριως στο ποστ-ποιοι ειστε,και μιλουσα γενικωτερα για το μπλογκ σου που αν και αναφερεται σε πραγματα που δεν μου ειναι και τοσο οικεια,με μαθαινει ωστοσο διαφορα.

Comments are closed.