Πυροβολώντας έναν expert

shooting

Πριν δυό μέρες, καθότι προκηρύχθηκαν οι εκλογές και, φαντάζομαι, πολλοί πολιτικοί και κόμματα θα προσπαθήσουν να παίξουν το χαρτί social media (παρότι σοβαρή δουλειά δεν μπορεί να γίνει στον ένα μήνα), σκέφτηκα ότι οι άνθρωποι που καλούνται (κι εγκαλούνται) γιατί τους βοηθάνε σ΄αυτή την προσπάθεια, παραμένουν λίγο πολλοί άγνωστοι.

Η σκέψη πήγε παραπέρα, πως γενικά οι επαγγελματίες (με ή χωρίς εισαγωγικά) που ασχολούνται με τα social media παραμένουν μια σκοτεινή κι ανυπόληπτη ομάδα.

Και τότε αναρωτήθηκα ποιοί είναι αυτοί οι άνθρωποι ή αυτές οι εταιρείες; Η εμβέλεια της δικής μου γνώσης ήταν πολύ μικρή για ν΄απαντήσω γι αυτό σκάρωσα ένα wiki όπου ξεκίνησα μια λίστα με όσους  ήξερα και κάλεσα τους φίλους στο twitter να τη διαδώσουν και να τη συμπληρώσουν.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια λίστα με 30 ονόματα που δημιουργήθηκε μ’ αυτή τη διαδικασία και συνεχώς εμπλουτίζεται κι από την οποία ανακάλυψα αρκετούς που δεν τους ήξερα ή δεν ήξερα ότι ασχολούνται και μ’ αυτό το αντικείμενο.

Κι ενώ γενικά η υποδοχή ήταν θετική, σήμερα έπεσα πάνω σε δύο φίλους καλοπροαίρετους ‘αντιρρησίες’.

Όταν σταματήσαμε τις ανταλλαγές tweetοβολισμών κατάλαβα ότι τελικά αυτό που ενοχλεί τόσο σ’ αυτό το θέμα δεν είναι ούτε κάτι στενά ελληνικό, ούτε κάτι που περιορίζεται στα social media.

Δεν είναι ελληνικό γιατί τα σχετικά (όχι αδικιολόγητα) παράπονα έρχονται κατά κύριο λόγο από τη δύση. Κι οι σχετικοί μαϊντανοί εκεί κατοικοεδρεύουν. Κι επειδή οι εδώ ενεργοί χρήστες του social web ακούνε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τον απόηχο αυτών των παραπόνων κι επειδή  ‘ανήκωμεν εις την Δύσιν’ όλοι θεωρούν αυτονόητο ότι αφορούν κι εμάς.

Και βέβαια μας αφορούν αλλά κατά το εξής: στην Ελλάδα είσαι ότι δηλώσεις. Αστροναύτης, καθηγητής Πανεπιστημίου, γιατρός και  κατά συνέπεια, social media expert. Μόνο που εγώ δεν έχω ακούσει κανένα να δηλώνει το τελευταίο: expert.

Έχω ακούσει να δηλώνουν social media consultants, όπως έχω ακούσει ναυπηγούς να δηλώνουν business consultants, οικονομολόγους να δηλώνουν προγραμματιστές, απόφοιτους λυκείου να δηλώνουν  project managers κτλ

Και ΔΕΝ είναι παράξενο! Αντίθετα, είναι αναμενόμενο. Σ’ όποιο αντικείμενο δεν υπάρχει εγκύκλια γνώση ή σαφές σετ δεξιοτήτων που πρέπει να αποκτηθεί ή σχετική ή θεωρητική επιστήμη, όσοι πρωτοασχολούνται προέρχονται από διάφορους χώρους και γι αυτό η εικόνα που δίνουν είναι αυτή του αχταρμά.

Και πως ξεχωρίζεις τη ήρα από το σιτάρι; Σταδιακά αυτό το κατορθώνει η αγορά. Τα έργα του καθενός φαίνονται, αναδεικνύονται ή όχι, κι έτσι σχηματίζεται μια κοινώς αποδεκτή εικόνα για το ποιός είναι ο ‘σωστός’.

Photo from Flickr uploaded  on March 29, 2007 by brentdanley

14 thoughts on “Πυροβολώντας έναν expert

  1. christospapadimitriou

    Θα μπορούσα να συμφων'ησω με τα περισσότερα που γράφεις. Τι διαπίστωση διαφοράς consultant και δηλωμένου expert που έγινε και εδώ http://twitter.com/sogoster/status/3753101828 την προσυπογράφω.

    Θα ήθελα να προσθέσω ότι η εγκυρότητα του καθενός στο τί δηλώνει, διακρίνεται και κοσκινίζεται από το επίπεδο δουλειάς ( κατασκευαστικά και στην συνέχεια περιεχομένου ) που έχει στα δικά του προσωπικά websites /ή corporate site για να προβάλλει τη δική του δουλειά.

    Με απλά λόγια αυτό που θέλω να τονίσω είναι, ότι πρo social media εποχής ο δηλών ως expert ή consultant, προφανώς θα είχε κάποια σχετική αρμοδιότητα στο web (web designer, programmer, consultant, web planning – strategy κατι τελος πάντων). Επειδή λοιπόν αυτά τα πεδία είναι αλληλένδετα, (δηλαδή για να κάνεις reputation mangement πχ πρεπει να χειρίζεσαι ΚΑΙ τον κώδικα) μπορεί να κριθεί από το επίπεδο του κώδικα που γράφει.Ένα απλό και γρήγορο παράδειγμα, αλλά καθόλου ατυχές.

    Αυτός λοιπόν που βρωμάει, φαίνεται.

  2. lexx27

    Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω σχεδόν με όλο το κείμενο και με την κίνηση σου. Απλά δεν συμφωνώ με τη λογική της αγοράς. Αν η αγορά έτεινε να προωθεί την ποιότητα τότε ο κόσμος θα ήταν σαν τον παράδεισο. Εργαλεία σαν το wiki αυτό είναι που μπορούν να λειτουργήσουν ποιοτικά, ακριβώς επειδή δεν έχουν να παίξουν άμεσα με την αγορά.

    Το πράγμα που μου λείπει γενικώς είναι το “νόημα” πέραν του αυτο-εντοπισμού.

    Για παράδειγμα σαν πελάτης ή και σαν επαγγελματίας του χώρου θα ήθελα να δω μια λίστα με άρθρα, case studies, ιδέες και content με αξία και μετά θα διαλέξω και με περισσότερη γνώση αλλά και με περισσότερα στοιχεία.

    Το να δω 30 και 40 portfolio, το πιο πιθανό είναι να μπερδευτώ και να απογοητευτώ…

    Και θα μου πεις με τη σειρά σου… Wiki είναι, ρίξε υλικό 😉
    Απλά θα ήταν πιο λογικό, το υλικό να το ρίξουν οι επαγγελματίες του χώρου.
    (Το σχόλιο πάντα με τόνο ρίψης ιδεών)

  3. nikan

    Παράλειψη που δεν ανέφερα το tweet σου στο ποστ γιατί η αλήθεια είναι ότι από κει προήλθε η έμπνευση

  4. nikan

    Η αγορά δεν προωθεί την ποιότητα (με ηθικά ή αισθητικά κριτήρια). Η αγορά προωθεί το αποδοτικό. Αν κάποιου οι υπηρεσίες θεωρηθούν ότι προάγουν κάτι (δεν ξέρω τι, μπορεί και τελείως άσχετο με τα social media) αυτός θα επικρατήσει να θεωρείται ο εκπρόσωπος του είδους.
    Όσον αφορά τα Case Studies, μακάρι και τρις μακάρι, αλλά: κολλάμε στην έλλειψη και στην κρυψίνοια. Πόσο ειρωνικό είναι αυτό, ε; Κρυψίνοια σε case με social media!

  5. lexx

    Έλα ντε. Μακάρι πραγματικά να αρχίσουν παρουσιάζονται πιο πρακτικά πράγματα. Συνεχίζω να αναρωτιέμαι αν η αγορά προωθεί το αποδοτικό. Έχω τόσες ενστάσεις με την αγορά γιατί ήδη από την μικρή εμπειρία μου έχω δει τόσο κακή στελέχωση που πραγματικά… καταλαβαίνω γιατί έγιναν αόρατες, οι αόρατες δυνάμεις της αγοράς του Αδάμ Σμιθ. ;P

  6. christospapadimitriou

    Μπορεί να πάρει το χρόνο της, αλλά η αγορά θα επιβληθεί και σε αυτόν το τομέα και θα επιβάλλει οπως προανέφερε ο nikan το αποδοτικό, πιο συγκεκριμένα κατά τη γνώμη μου το αποδότικό ως προς τα χρήματα.
    Για τον τομέα που αναφερόμαστε οικονομικα αποδοτικό είναι αυτό που είναι και πραγματικά αποδοτικό, δηλαδή μια καθαρή αντιπροσώπευση στα social media ή ενα πολύ έξυπνο κονσεπτ που κάνει χρύση αυτών και είναι αποδοτικό ως προς τις πωλήσεις σε τελική ανάλυση. Άρα τα δυο αυτά μέρη ταυτίζονται κατα την αποψή μου.

  7. lexx

    Εξαιρετικά αισιόδοξη άποψη για την ελληνική αγορά. Ωραία ακούγονται αλλά η ως τώρα εμπειρία μου αδυνατεί να στηρίξει μια τέτοια εξέλιξη.

    Κακή διαχείριση δημιουργικών ανθρώπων, τεχνολογιών και απίστευτες σπατάλες χρημάτων βλέπω. Αυτή είναι η κατάσταση που παρατηρώ με κάποιες βέβαια εξαιρέσεις. Γιατί εδώ ξαφνικά η αγορά να μεταλλαχθεί και να κάνει εμπνευσμένες επιλογές φτάνοντας σε αποδοτικά αποτελέσματα;

    Έχει κανείς την πεποίθηση ότι αυτή τη στιγμή η αγορά είναι αποδοτική σε σχέση τις θεωρητικές δυνατότητες της ή τουλάχιστον τις προσδοκίες του;

  8. christospapadimitriou

    Εϊμαι αρκετά αισιόδοξος γιατί το μέσο αυτό χαρακτηρίζεται από 3 άξονες:

    1. Τους ανθρώπους (όπως κάθε διαφημιστικό μέσο ως αποδέκτες)
    2. Τη σχέση μεταξύ τους και την επιρροή (όπως αρκετά διαφημιστικά μέσα)
    3. Το γεγονός ότι η αντίδραση είναι μετρίσιμη

    Ο τρίτος άξονας που δεν έχει με τόση ακρίβεια άλλο διαφημηστικό μέσο, θα μας βοηθήσει να αναδείξουμε το καλό διαφημιστικό προϊόν /διαφημιστή/PR geek κλπ, και τολμώ και ελπιζω το καλύτερο προϊόν (Ο στόχος τουλάχιστον είναι αυτός)

  9. christospapadimitriou

    όλα τα παρακάτω χωρίς να διαφωνώ με τη δευτερη παράγραφό σου, αντίθετα επαυξάνω, αλλά νομίζω ότι είναι λόγω μεταβασης και ωρίμανσης.

  10. lexx

    Χαίρομαι που συντονιζόμαστε επί της πραγματικότητας (για την δεύτερη παράγραφο)
    Συμφωνώ ότι ο χώρος είναι σε διαδικασία ωρίμανσης (αλίμονο)
    Αλλά η αποδοτικότητα πρέπει να χαρακτηριστεί σε σχέση με κάτι. Γι αυτό επιμένω ότι η αγορά δεν καθιερώνει απαραίτητα το αποδοτικότερο, ούτε το ποιοτικότερο. Αυτά γίνονται μόνο σε ασκήσεις οικονομικών για αρχάριους 😛

  11. lexx

    Χαίρομαι που συντονιζόμαστε επί της πραγματικότητας (για την δεύτερη παράγραφο)
    Συμφωνώ ότι ο χώρος είναι σε διαδικασία ωρίμανσης (αλίμονο)
    Αλλά η αποδοτικότητα πρέπει να χαρακτηριστεί σε σχέση με κάτι. Γι αυτό επιμένω ότι η αγορά δεν καθιερώνει απαραίτητα το αποδοτικότερο, ούτε το ποιοτικότερο. Αυτά γίνονται μόνο σε ασκήσεις οικονομικών για αρχάριους 😛

  12. christospapadimitriou

    Η αποδοτικότητα χαρακτηρίζεται από το πόσο καλό είναι το διαφημιστικό σου προϊόν εφόσον πλέον βρισκόμαστε σε ενα περισσότερο ειλικρινές ως προς τις μετρήσεις μέσο.

  13. adamo

    Αυτό δεν είναι κάτι νέο. Το λένε shop vs school culture. Για παράδειγμα στα τέλη του 19ου αιώνα για να γίνει κάποιος Μηχανικός μπορούσε να ακολουθήσει τρεις διαδρομές:

    1- Πολύχρονη μαθητεία δίπλα σε ένα παλαιότερο μηχανικό (αυτή είναι και η αρχαιότερη μέθοδος)
    2- Ακριβή εκπαίδευση και certification σε συγκεκριμένο εξοπλισμό από την κατασκευάστρια εταιρία
    3- Πανεπιστημιακές σπουδές

    Σας φαίνεται καθόλου γνωστό αυτό το pattern; Αναμενόμενο γιατί αυτό συμβαίνει για κάθε επαγγελματικό πεδίο που ξεπηδά από το computing.

  14. Στ. Χαϊκάλης

    πολύ καλό post, πολύ ενδιαφέρων διάλογος για ένα θέμα που θα μας απασχολήσει για πολύ καιρό. Υπάρχουν πολλές πλευρές να το προσεγγίσει κανείς. Σημαντική θα παραμείνει η αξιοπιστία και ο επαγγελματισμός, κάτι που αφορά όλα τα practices στα οποία λόγω trend, εμφανίζονται περισσότεροι ειδικοί, απότι συνήθως.

Comments are closed.