Οι 4 μορφές επιχειρηματικότητας

morris' afterwork greeting
Αυτή η συζήτηση έρχεται κι επανέρχεται (: τι είναι startup, τι δεν είναι, ποιoν αφορούν τα κίνητρα που εξαγγέλονται για επιχειρηματικότητα, ποιoν όχι, τι έχει ανάγκη ο καθένας και τι νομίζει ότι έχει ανάγκη κτλ). Και μ’ όποιον την κάνω δείχνει να μην έχει καθαρή αντίληψη για τη διάκριση μεταξύ των διάφορων τύπων επιχειρηματικότητας και των στόχων και ικανοτήτων που απαιτεί η κάθε μια.
Το παρήγορο είναι ότι στην σύγχιση δεν συμβάλει κάποια αποκλειστικά ελληνική αδυναμία. Είναι μέρος μιας γενικότερης σύγχισης που φτάνει και μέχρι τις ΗΠΑ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, από το οποίο πήρα κι αφορμή γι αυτό το ποστ, είναι το άρθρο του Steve Blank για την πρωτοβουλία της Αμερικάνικης κυβέρνησης που λέγεται Startup America κι αφορά διάθεση πόρων για υποκίνηση και χρηματοδότηση της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας.

Ο Blank κριτικάρει την πρωτοβουλία ακριβώς στη βάση της έλλειψης κατανόησης των 4 τύπων επιχειρηματικότητας από μεριάς κυβέρνησης ΗΠΑ. Και καταλήγει σε κάτι που θα σας ακουστεί πολύ οικείο:

We’re trying to kick-start a national initiative on startups, entrepreneurs and innovation with academics, economists and large company executives. Great for policy papers, but probably not optimal for making change.

Ποιοί είναι λοιπόν αυτοί οι 4 τύποι επιχειρηματικότητας; Αντιγράφω και πάλι από το ποστ του Blank:

1. Small Business Entrepreneurship
Today, the overwhelming number of entrepreneurs and startups in the United States are still small businesses. There are 5.7 million small businesses in the U.S. They make up 99.7% of all companies and employ 50% of all non-governmental workers.
Small businesses are grocery stores, hairdressers, consultants, travel agents, internet commerce storefronts, carpenters, plumbers, electricians, etc. They are anyone who runs his/her own business. They hire local employees or family. Most are barely profitable. Their definition of success is to feed the family and make a profit, not to take over an industry or build a $100 million business. As they can’t provide the scale to attract venture capital, they fund their businesses via friends/family or small business loans.
2. Scalable Startup Entrepreneurship
Unlike small businesses, scalable startups are what Silicon Valley entrepreneurs and their venture investors do. These entrepreneurs start a company knowing from day one that their vision could change the world. They attract investment from equally crazy financial investors – venture capitalists. They hire the best and the brightest. Their job is to search for a repeatable and scalable business model. When they find it, their focus on scale requires even more venture capital to fuel rapid expansion.
Scalable startups in innovation clusters (Silicon Valley, Shanghai, New York, Bangalore, Israel, etc.) make up a small percentage of entrepreneurs and startups but because of the outsize returns, attract almost all the risk capital (and press.) Startup America was focussed on this segment of startups.
3. Large Company Entrepreneurship
Large companies have finite life cycles. Most grow through sustaining innovation, offering new products that are variants around their core products. Changes in customer tastes, new technologies, legislation, new competitors, etc. can create pressure for more disruptive innovation – requiring large companies to create entirely new products sold into new customers in new markets. Existing companies do this by either acquiring innovative companies or attempting to build a disruptive product inside. Ironically, large company size and culture make disruptive innovation extremely difficult to execute.
4. Social Entrepreneurship
Social entrepreneurs are innovators focus on creating products and services that solve social needs and problems. But unlike scalable startups their goal is to make the world a better place, not to take market share or to create to wealth for the founders. They may be nonprofit, for-profit, or hybrid.

Αναλογιζόμενοι τις διαφορές, καταλαβαίνουμε και τι είδους ανθρώποι πρέπει να κάτσουν στο τραπέζι για να συζητήσουν τις ανάγκες της καθε μιας. Για την τελευταία δε κατηγορία δεν είμαι καν σίγουρος ότι τους διαθέτουμε.

One thought on “Οι 4 μορφές επιχειρηματικότητας

  1. Pingback: Tweets that mention Οι 4 μορφές επιχειρηματικότητας - Topsy.com

Comments are closed.