2 πρωτιές για την Ελλάδα που προβληματίζουν

Την περασμένη δευτέρα, ο  Guardian δημοσίευσε έναν  οπτικό συγκριτικό οδηγό για τις χώρες της Ευρωπαϊκής ένωσης. Είναι ένα πολύ όμορφο κι εύγλωττο εργαλείο που δίνει μια άλλη δύναμη στα στατιστικά στοιχεία των χωρών υπο εξέταση, ειδικά καθώς αντιπαρατίθενται κι αντιπαραβάλονται.

Τα δεδομένα του οδηγού ομαδοποιούνται σε τρεις ενότητες: Ποιοί είμαστε (οι Ευρωπαίοι εννοεί), πως ζούμε και πόσο κοστίζει. Λίγο πολύ αναμένει κανείς τι θα δει αλλά κάποιες στατιστικές προβληματίζουν έως σοκάρουν.

Για παράδειγμα, η στατιστική για τις έγχρωμες τηλεοράσεις είναι σοκαριστική ίσως και ντροπιαστική για τους Έλληνες: έχουμε την υψηλότερη αναλογία έγχρωμων τηλεοράσεων ανά 100 κατοίκους στην Ευρώπη.

Πολλά μπορεί να επικαλεστεί κανείς για να εξηγήσει το παρατηρούμενο νούμερο, όπως ότι η σχετικά πιο φτωχή Ελλάδα έχει ανάγκη μιας πιο φτωχής μορφής διασκέδασης, ότι ο γεωγραφικός κατακερματισμός λόγω των νησιών και των ορεινών όγκων κάνει αναγκαία την ενοποιητική δράση της τηλεόρασης κτλ.

Το γεγονός όμως παραμένει ότι η τηλεόραση είναι ένας παθητικός τρόπος ψυχαγωγίας, προσφέρεται σαν εργαλείο χειραγώγησης και πλύσης εγκεφάλου και συντελεί, με την δυναμική της διαφήμισης, στην ανισορροπία των καταναλωτικών μας προτύπων και συνηθειών έναντι των παραγωγικών μας δυνατοτήτων.

Αν υπάρχει κάτι που με στεναχωρεί όμως είναι η χαμένη δυνατότητα: εφόσον η τηλεόραση δείχνει ν’ αποτελεί μια τόσο σημαντική αγορά, θα περίμενε κανείς να συμπαρασύρει τουλάχιστον και την τηλεοπτική παραγωγή. Ν’ αναπτύξουμε δηλαδή την τηλεόραση σαν προϊόν έτσι ώστε να καταστεί εξαγώγιμο. Αντ’ αυτού εισάγουμε όλο και περισσότερα από τη γείτονα Τουρκία.

Η δεύτερη στατιστική που είναι εξίσου ή πιο εντυπωσιακή αλλά που και πάλι προβληματίζει, είναι οι συνδρομές κινητής ανά εκατό κατοίκους. Η Ελλάδα, όπως φαίνεται από τη γράφημα, όχι απλά προηγείται. Αφήνει κατά πολύ πίσω όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, τόσο που αναρωτιέμαι για την ορθότητα των στοιχείων.

Όπως και να ‘χει όμως, κι εδώ αναρωτιέται κανείς ποιο το όφελος απ’ αυτό τον καταναλωτικό δυναμισμό; Που είναι οι υπηρεσίες κι οι εφαρμογές που θα μπορούσαν να έχουν αναπτύξει δυναμικές ελληνικές startup, που θα γέμιζαν την ελληνική αγορά αρχικά  και που  θα προχωρούσαν μετά να κατακτήσουν τον κόσμο, όπως βλέπουμε να συμβαίνει στην, μισή σε πληθυσμό, Φιλανδία;

Πάντως εδώ τα πράγματα είναι καλύτερα από την τηλεόραση. Γιατί έχουμε τουλάχιστον δυο εταιρείες (την Upstream και την Velti) που αναδύθηκαν  απ’ αυτή την αγορά και που τώρα δραστηριοποιούνται διεθνώς.  Δε φτάνουν όμως.

Σημείωση: Δεν ορκίζομαι ότι τα στοιχεία του Guardian είναι ορθά και δεν έχω και τρόπο να τα ελέγξω. Τα δύο αποτελέσματα αυτά όμως, παρότι αρχικά ξαφνιάζουν, μετά από λίγη σκέψη, γίνονται πιο αποδεκτά σαν αληθινά.

9 thoughts on “2 πρωτιές για την Ελλάδα που προβληματίζουν

  1. Rodia

    Πρώτοι στην πλύση εγκεφάλου! (αν είχαμαν και μυαλό…)

  2. Pingback: Η Ευρώπη σε αριθμούς

  3. @bartzokas

    Είμαι στην ευχάριστη θέση να σου ανακοινώσω, ότι αγοράστηκαν τα δικαιώματα απο “τα μυστικά της Εδέμ” στην Τουρκία οπότε πατσίσαμε λίγο με την σαβούρα.. Και πέρα από την πλάκα, μία σειρά που πραγματικά αξίζει, “το νησί” επίσης θα παιχτεί σε κάποιες χώρες

    1. Nikos Anagnostou Post author

      Για το νησί το ήξερα. Αλλά σταγόνα στον ωκεανό…

  4. kitsosmitsos

    Για τα κινητά ισχύει σίγουρα, το είχα ψάξει για παλιότερη εργασία στο πανεπιστήμιο. Πριν το ξεκαθάρισμα με ταυτοποίηση στοιχείων αντιστοιχούσαν περίπου 1,6 αριθμοί ανά κάτοικο. Τώρα είναι περίπου στο 1,2.

  5. xpanta

    Είναι απλό. Τα παιδιά γυρίζουν στις 2 από το σχολείο και είναι με τη γιαγιά / παππού. Τι θα κάνουν μέχρι τις 6 που γυρίζει η μαμά και ο μπαμπάς; Θα δουν τηλεόραση γιατί η Γιαγια και ο παππούς είναι κουρασμένοι / αρρωστοι / βαριούνται πλεόν, κλπ… Η τηλεόραση είναι η φθηνή baby sitter… :-)

    και δυστυχώς αν ανοίξεις και δεις τι παίζει η τηλεόραση 2-5 θα σου έρθει ναυτία.

    Όσο για τα κινητά δεν πειράζει και τόσο, άλλωστε ο κερματισμός της ελλάδας το επιτρέπει και το επιβάλλει ενίοτε.

  6. Πέτρος

    Αν θυμηθείτε την πορεία της κινητής από το 1993 θα καταλάβετε ότι η άνθισή της στην Ελλάδα οφείλεται στην πλήρη ανοργανωσιά των Ελλήνων καθώς και στην παντελή έλλειψη IT οργάνωσης παντού, όταν τότε στην Ευρώπη ακόμα και με X.21 και X.25 δούλευε η “μηχανοργάνωση” δημοσίων και ιδιωτικών υπηρεσιών.

    Επίσης λάβετε υπόψιν ότι στην Ελλάδα μετά το 1993 εάν νοσηλευθείς σε νοσοκομείο ή συγγενής Α’βαθμού μπεί σε νοσοκομείο by default θα πρέπει να υπάρχει κινητό αλλιώς δουλειά δεν γίνεται….
    Θα το έχετε ζήσει, ίσως και επιβάλλει στους γονείς σας και late adopters.

    Επίσης εάν από 1995 και μετά μπλέξατε με μαστόρους ή εργολάβους, δηλ. χτίσατε ή ανακαινήσατε, είναι επίσης υποχρεωτική η χρήση κινητού, μάλλον πρέπει να το βάλουν και στο ΓΟΚ, αλλιώς με τα μαστόρια δεν συννενοείσαι με τίποτα.

    Άρα ΠΟΛΥ ΚΙΝΗΤΟ = ΠΟΛΥ ΜΠΑΧΑΛΟ=απουσία project management (PM) και “micro-PM” (αν επιτρέπεται ο όρος) από τον “χρήστη”.
    Ή πείτε το άμυνα του “χρήστη”, αλλά ταυτόχρονα και “παραγωγού” λέω εγώ. Γιατί ΜΑΖΙ ΤΟ ΚΑΝΑΜΕ ΜΠΑΧΑΛΟ, που λέει και κάποιος που τον βρίζουν ενώ λεει την αλλήθεια ο Χριστιανός….#peste_na_me_fate.

    Η Γερμανία που ξέρω που ήταν ρολόι σε πάσης είδους υπηρεσίες και “μηχανοργάνωση” έφαγε την σκόνη μας σε βαθμό διείσδυσης της κινητής.

    Και από τις χώρες με παγκόσμια εντυπωσιακή διείσδυση κινητής και φοβερές καμπύλες για μας τους telecom και 99% prepaid Value Added services είναι η Αλβανία – όπότε καταλαβαίνετε τι σημαίνει πολύ mobile σε μια χώρα.

    Τέλος, ας είμαστε αισιόδοξοι, ότι με τον δούρειο ίππο της κινητής θα μπεί στο Internet και ο τελευταίος Νεοέλληνας και ας ανακράξωμεν σήμερα 25.03.2011 όλοι μαζί ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΘΝΟΣ !!!

  7. Εμμανουήλ Π

    Μήπως η παράδοξη πρωτιά στην κινητή τηλεφωνία οφείλετε στους λαθρομετανάστες?

    1. Nikos Anagnostou Post author

      Είναι μια καλή εξήγηση αλλά γιατί πρωτιά; Είμαστε η μόνη χώρα που έχει μετανάστες;

Comments are closed.