Spam: μια παλιά αντιγνωμία κι ένας κώδικας συμπεριφοράς

eMail
Image by Esparta via Flickr

Με αφορμή ένα σχόλιο μου στο twitter για το πως αρκετοί νέοι έλληνες χρήστες στο twitter δρουν σαν spammers κάνοντας follow πολλές εκατοντάδες  άλλους έχοντας μόνο ‘αφήσει το ίχνος τους’ μια χούφτα φορές, ο giannoug μου αντέτεινε ότι αυτό δεν είναι spamming γιατί δεν ενοχλεί, κι εξ αυτού θυμήθηκα μια παλιά συζήτηση, νομίζω με τον Νίκο Δραντάκη και τον Στέφανο Κοφόπουλο, για το κατά πόσο υπάρχουν spammers στο twitter.

Ας τα πάρουμε με τη σειρά:

Ο κλασσικός ορισμός του spam είναι ‘ανεπιθήμητο email που σκοπό έχει να διαφήμισει προϊόν ή υπηρεσία στην καλύτερη περίπτωση, ή να παρασύρει και να παγιδεύσει ανίδεο χρήστη στη χειρότερη’.

Το πρόβλημα με το spam είναι ότι δεν μπορείς να το εξαφανίσεις, γιατί σαν ιός, μεταλλάσεται συνεχώς: ο αποστολέας εμφανίζεται διαφορετικός, το κείμενο κι ο τίτλος παραλλάσουν, και μπορεί τη μια φορά να έχει εικόνες την άλλη όχι.

Ένα σταθερής μορφής μήνυμα είναι εύκολο να το μπλοκάρεις μ’ ένα φίλτρο, αλλά ένα μεταλλασόμενο μήνυμα μόνο ειδικά αντιspamming εργαλεία το πιάνουν, κι αυτά όχι πάντα.

Στο twitter τώρα, όταν κάποιος χρήστης μας κάνει follow,  έχουμε την επιλογή να τον αγνοήσουμε ή να τον μπλοκάρουμε. Ακριβώς γι αυτό το λόγο το following  δεν θεωρείται spam κι ο giannoug κι οι παλιοί μου συζητητές έχουν εκ πρώτης όψεως δίκιο.

Αν δούμε όμως λίγο καλύτερα τη σειρά των ενεργειών:

  • Κάποιος μας κάνει follow
  • Ένα μήνυμα φτάνει στο mail μας που μας ειδοποιεί συνοπτικά για το γεγονός και μ’ ένα σύνδεσμο παραπέμπει στην σελίδα του χρήστη
  • Επειδή δεν μπορούμε να ξέρουμε εκ των προτέρων ποιός είναι αυτός, πηγαίνουμε στην σελίδα του προφίλ του για να πληροφορηθούμε
  • Μια κατάλληλα κατασκευασμένη τέτοια σελίδα, κάλλιστα λειτουργεί σαν διαφημιστικό μήνυμα και μπορεί να περιέχει κι άλλο σύνδεσμο που να μας προτρέπει να πάμε παρακάτω.

Η διαδικασία προσφέρεται θαυμάσια για spam,  πραγματικό spam, και μάλιστα είναι αποτελεσματικότερη από το παραδοσιακό spam στο να φτάσει το μήνυμα σε μας γιατί στο τελευταίο τις περισσότερες φορές αναγνωρίζουμε το ανεπιθύμητο μήνυμα από τον τίτλο κι η μόνη ενέργεια που υποχρεωνόμαστε είναι το  delete ή το mark as spam.

Κι αν αποφασίσουμε να μπλοκάρουμε το χρήστη; Κακό που του κάναμε! Επενδύεται μια νέα ταυτότητα και φτου κι απ’ την αρχή.

Όμως δεν εννοούσα ότι οι νέοι έλληνες χρήστες είναι spammers μ’ αυτήν την έννοια. Όχι. Ελάχιστους τέτοιους έχω δει.

Δεν είναι spammers γιατί επιδιώκουν την προσοχή μας, αλλά γιατί επιδιώκουν την προσοχή γενικώς: προσπαθώντας να κάνουν φίλους μερικές εκατοντάδες ή χιλιάδες παλιότερους χρήστες φανερώνουν ότι στην πραγματικότητα δεν θέλουν φίλους αλλά ακροατές. Κι έχουν ένα πολύ ισχυρό σύμματο στο να το πετύχουν: την ματαιοδοξία μας. Γιατί, ναι, όλοι βεντετίζουμε λίγο ή πολύ και καμαρώνουμε που έχουμε ‘κοινό’, όταν κάποιος επιδιώκει να γίνει ‘φίλος’ μας.

Προφανώς δεν έχω φάρμακο για τις αδυναμίες του ανθρώπινου χαρακτήρα από καταβολής κόσμου, αλλά αν κάποιος νέος χρήστης του twitter θα ήθελε να ακούσει μια συμβουλή για το τουϊτερικό σαβουάρ βιβρ, θα του πρότεινα τα εξής:

  1. Πρώτα φτιάξε την σελίδα του προφίλ σου έτσι που να είναι αποκαλύπτική του ποιός είσαι και ποιά είναι τα ενδιαφέροντά σου.
  2. Γράψε λίγα tweets ακόμα κι αν δεν έχεις κανένα που να σ’ ακολουθεί για να δώσεις ένα στίγμα και για ν’ ασκηθείς λίγο.
  3. Έπειτα ακολούθα 10-20 ανθρώπους που γνωρίζεις ή που έχεις ακούσει ότι μιλάνε για πράγματα που σ’ ενδιαφέρουν και προσπάθησε να μπεις στην ‘συζήτηση’ σχολιάζοντας, προσθέτοντας πληροφορίες και γενικά συνεισφέροντας.
  4. Δες με ποιούς συνδιαλέγονται και ακολούθα σιγά σιγά αυτούς που σ’ ενδιαφέρουν. Είναι σίγουρο ότι αρκετοί θα σε ακολουθήσουν επίσης.

Από κει και πέρα θα βρεις τα υπόλοιπα μόνος χωρίς να γίνεσαι ενοχλητικός.

Reblog this post [with Zemanta]

32 thoughts on “Spam: μια παλιά αντιγνωμία κι ένας κώδικας συμπεριφοράς

  1. coolplatanos

    Εμένα μου έχουν έρθει και κάποια follow καθαρά διαφημιστικά για μπαράκι νομίζω ήταν. Προς το παρόν μάλλον από ματαιοδοξία όπως λες έχω δεχθεί κάποιους σε στιγμές χαλαρότητας (το μπαράκι το έκοψα, διότι μου… έπεφτε και πολύ μακριά…). Κάποια μέρα θα πέσει ένα ακόμα ξεκαθάρισμα… Με άλλη ταυτότητα όμως δεν μου έχουν ξανάρθει.

  2. coolplatanos

    Εμένα μου έχουν έρθει και κάποια follow καθαρά διαφημιστικά για μπαράκι νομίζω ήταν. Προς το παρόν μάλλον από ματαιοδοξία όπως λες έχω δεχθεί κάποιους σε στιγμές χαλαρότητας (το μπαράκι το έκοψα, διότι μου… έπεφτε και πολύ μακριά…). Κάποια μέρα θα πέσει ένα ακόμα ξεκαθάρισμα… Με άλλη ταυτότητα όμως δεν μου έχουν ξανάρθει.

  3. coolplatanos

    Εμένα μου έχουν έρθει και κάποια follow καθαρά διαφημιστικά για μπαράκι νομίζω ήταν. Προς το παρόν μάλλον από ματαιοδοξία όπως λες έχω δεχθεί κάποιους σε στιγμές χαλαρότητας (το μπαράκι το έκοψα, διότι μου… έπεφτε και πολύ μακριά…). Κάποια μέρα θα πέσει ένα ακόμα ξεκαθάρισμα… Με άλλη ταυτότητα όμως δεν μου έχουν ξανάρθει.

  4. coolplatanos

    Εμένα μου έχουν έρθει και κάποια follow καθαρά διαφημιστικά για μπαράκι νομίζω ήταν. Προς το παρόν μάλλον από ματαιοδοξία όπως λες έχω δεχθεί κάποιους σε στιγμές χαλαρότητας (το μπαράκι το έκοψα, διότι μου… έπεφτε και πολύ μακριά…). Κάποια μέρα θα πέσει ένα ακόμα ξεκαθάρισμα… Με άλλη ταυτότητα όμως δεν μου έχουν ξανάρθει.

  5. greekinfo

    Μπράβο πολύ ωραία η ανάλυση και θα πάρω την άδειά σου να το βάλω στην σελίδα http://spam-info.eu που ασχολείται με το φαινόμενο spam στην Ελλάδα με αναφορά εδώ ασφαλώς !

  6. greekinfo

    Μπράβο πολύ ωραία η ανάλυση και θα πάρω την άδειά σου να το βάλω στην σελίδα http://spam-info.eu που ασχολείται με το φαινόμενο spam στην Ελλάδα με αναφορά εδώ ασφαλώς !

  7. greekinfo

    Μπράβο πολύ ωραία η ανάλυση και θα πάρω την άδειά σου να το βάλω στην σελίδα http://spam-info.eu που ασχολείται με το φαινόμενο spam στην Ελλάδα με αναφορά εδώ ασφαλώς !

  8. greekinfo

    Μπράβο πολύ ωραία η ανάλυση και θα πάρω την άδειά σου να το βάλω στην σελίδα http://spam-info.eu που ασχολείται με το φαινόμενο spam στην Ελλάδα με αναφορά εδώ ασφαλώς !

  9. nikan

    Ευχαριστώ για τα σχόλια και συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση. Απλά πνίγομαι αυτές τις μέρες.
    @Saxtus το είδα. Εντυπωσιακό.
    @Marinos Papadopoulos Ευχαριστώ για το κείμενο. Πολύ ενδιαφέρον.

  10. nikan

    Ευχαριστώ για τα σχόλια και συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση. Απλά πνίγομαι αυτές τις μέρες.
    @Saxtus το είδα. Εντυπωσιακό.
    @Marinos Papadopoulos Ευχαριστώ για το κείμενο. Πολύ ενδιαφέρον.

  11. nikan

    Ευχαριστώ για τα σχόλια και συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση. Απλά πνίγομαι αυτές τις μέρες.
    @Saxtus το είδα. Εντυπωσιακό.
    @Marinos Papadopoulos Ευχαριστώ για το κείμενο. Πολύ ενδιαφέρον.

  12. nikan

    Ευχαριστώ για τα σχόλια και συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση. Απλά πνίγομαι αυτές τις μέρες.
    @Saxtus το είδα. Εντυπωσιακό.
    @Marinos Papadopoulos Ευχαριστώ για το κείμενο. Πολύ ενδιαφέρον.

  13. ageor

    Μου αρέσει η ανάλυσή σου, Νίκο και ομολογώ ότι ποτέ δεν το είχα σκεφτεί έτσι κυρίως διότι:

    – Σπάνια βλέπω τα ενημερωτικά email του twitter για το ποιος με παρακολουθεί. Στην αρχή το έψαχνα χειροκίνητα, μετά με κάποια υπηρεσία που δε θυμάμαι πια και τώρα με το “Followers Not Followed” toy του http://www.peoplebrowsr.com/. Το πλεονέκτημα της τελευταίας μεθόδου είναι ότι κρίνω τους υποψήφιους κατευθείαν από τις αναρτήσεις τους στο twitter, χωρίς να χρειαστεί να δω τη σελίδα τους ή τη home page τους. Κοντολογίς, κατά τύχη μεν, αλλά δεν υπήρξα ποτέ θύμα

    – Η αποστολή των ενημερωτικών email είναι προαιρετική και η σε βάθος έρευνα επίσης επιλογή μας. Πώς να χρεώσουμε στους, ευφάνταστους, ομολογουμένως, spammers την επιθυμία μας να εξετάσουμε τη διαδικτυακή τους παρουσία πέραν των αναρτήσεών τους στο συγκεκριμένο μέσο;

    Είμαι απόλυτα σύμφωνος με το σαβουάρ βιβρ που προτείνεις. Υπάρχουν εργαλεία που βοηθούν σε αυτό, προτείνοντας υποψήφιους για follow βάσει της θεματολογίας των αναρτήσεών, όπως το πολύ καλό http://comments.deasil.com/2008/05/29/friendfee… (αλλά για FriendFeed).

  14. ageor

    Μου αρέσει η ανάλυσή σου, Νίκο και ομολογώ ότι ποτέ δεν το είχα σκεφτεί έτσι κυρίως διότι:

    – Σπάνια βλέπω τα ενημερωτικά email του twitter για το ποιος με παρακολουθεί. Στην αρχή το έψαχνα χειροκίνητα, μετά με κάποια υπηρεσία που δε θυμάμαι πια και τώρα με το “Followers Not Followed” του http://www.peoplebrowsr.com/. Το πλεονέκτημα της τελευταίας μεθόδου είναι ότι κρίνω τους υποψήφιους κατευθείαν από τις αναρτήσεις τους στο twitter, χωρίς να χρειαστεί να δω τη σελίδα τους ή τη home page τους. Κοντολογίς, κατά τύχη μεν, αλλά δεν υπήρξα ποτέ θύμα

    – Η αποστολή των ενημερωτικών email είναι προαιρετική και η σε βάθος έρευνα επίσης επιλογή μας. Πώς να χρεώσουμε στους, ευφάνταστους, ομολογουμένως, spammers την επιθυμία μας να εξετάσουμε τη διαδικτυακή τους παρουσία πέραν των αναρτήσεών τους στο συγκεκριμένο μέσο;

    Είμαι απόλυτα σύμφωνος με το σαβουάρ βιβρ που προτείνεις. Υπάρχουν εργαλεία που βοηθούν σε αυτό, προτείνοντας υποψήφιους για follow βάσει της θεματολογίας των αναρτήσεών, όπως το πολύ καλό http://comments.deasil.com/2008/05/29/friendfee… (αλλά για FriendFeed).

  15. ageor

    Μου αρέσει η ανάλυσή σου, Νίκο και ομολογώ ότι ποτέ δεν το είχα σκεφτεί έτσι κυρίως διότι:

    – Σπάνια βλέπω τα ενημερωτικά email του twitter για το ποιος με παρακολουθεί. Στην αρχή το έψαχνα χειροκίνητα, μετά με κάποια υπηρεσία που δε θυμάμαι πια και τώρα με το “Followers Not Followed” του http://www.peoplebrowsr.com/. Το πλεονέκτημα της τελευταίας μεθόδου είναι ότι κρίνω τους υποψήφιους κατευθείαν από τις αναρτήσεις τους στο twitter, χωρίς να χρειαστεί να δω τη σελίδα τους ή τη home page τους. Κοντολογίς, κατά τύχη μεν, αλλά δεν υπήρξα ποτέ θύμα

    – Η αποστολή των ενημερωτικών email είναι προαιρετική και η σε βάθος έρευνα επίσης επιλογή μας. Πώς να χρεώσουμε στους, ευφάνταστους, ομολογουμένως, spammers την επιθυμία μας να εξετάσουμε τη διαδικτυακή τους παρουσία πέραν των αναρτήσεών τους στο συγκεκριμένο μέσο;

    Είμαι απόλυτα σύμφωνος με το σαβουάρ βιβρ που προτείνεις. Υπάρχουν εργαλεία που βοηθούν σε αυτό, προτείνοντας υποψήφιους για follow βάσει της θεματολογίας των αναρτήσεών, όπως το πολύ καλό http://comments.deasil.com/2008/05/29/friendfee… (αλλά για FriendFeed).

  16. ageor

    Μου αρέσει η ανάλυσή σου, Νίκο και ομολογώ ότι ποτέ δεν το είχα σκεφτεί έτσι κυρίως διότι:

    – Σπάνια βλέπω τα ενημερωτικά email του twitter για το ποιος με παρακολουθεί. Στην αρχή το έψαχνα χειροκίνητα, μετά με κάποια υπηρεσία που δε θυμάμαι πια και τώρα με το “Followers Not Followed” του http://www.peoplebrowsr.com/. Το πλεονέκτημα της τελευταίας μεθόδου είναι ότι κρίνω τους υποψήφιους κατευθείαν από τις αναρτήσεις τους στο twitter, χωρίς να χρειαστεί να δω τη σελίδα τους ή τη home page τους. Κοντολογίς, κατά τύχη μεν, αλλά δεν υπήρξα ποτέ θύμα

    – Η αποστολή των ενημερωτικών email είναι προαιρετική και η σε βάθος έρευνα επίσης επιλογή μας. Πώς να χρεώσουμε στους, ευφάνταστους, ομολογουμένως, spammers την επιθυμία μας να εξετάσουμε τη διαδικτυακή τους παρουσία πέραν των αναρτήσεών τους στο συγκεκριμένο μέσο;

    Είμαι απόλυτα σύμφωνος με το σαβουάρ βιβρ που προτείνεις. Υπάρχουν εργαλεία που βοηθούν σε αυτό, προτείνοντας υποψήφιους για follow βάσει της θεματολογίας των αναρτήσεών, όπως το πολύ καλό http://comments.deasil.com/2008/05/29/friendfee… (αλλά για FriendFeed).

  17. Σ.Κ.

    τελευταία μόνο τέτοια friend requests δέχομαι. Κόμματα, εταιρείες και άτομα που όπως ορθά γράφεις ζητούν ακροατές για να πουν ανούσια (κατ'εμέ) πράγματα.

    Σίγουρα δεν κάνω follow αλλά δαπανώ πολύτιμο χρόνο για να δω το προφίλ τους. Βέβαια πλέον κάποιους τους κόβω πλέον από το ανανεωμένο email alert του Twitter που σου λέει λίγα πράγματα παραπάνω για το άτομο.

    Το ίδιο γίνεται και στο Facebook αλλά επειδή έχει φίλτρα μπορείς εύκολα να φέρεις ισορροπίες που θες. Αντιθέτως με το αρχέγονο Twitter το οποίο σιγά σιγά εγκαταλείπω για το υπέροχο και τακτοποιημένο Friendfeed στο οποίο μπορείς να δεις σε χρόνο dt ποιος είναι ο άλλος, να κάνεις ομάδες κλπ.

    Όταν τα κόμματα ανεβαίνουν στο καράβι, νομίζω εμείς πρέπει να φεύγουμε από την πίσω πόρτα. Τουλάχιστον όταν το καράβι αυτό είναι το “δικό” μας βαρκάκι και όχι ένα σύγχρονο κρουαζιερόπλοιο με πολλά μέρη για να κρυφτείς….

  18. Σ.Κ.

    τελευταία μόνο τέτοια friend requests δέχομαι. Κόμματα, εταιρείες και άτομα που όπως ορθά γράφεις ζητούν ακροατές για να πουν ανούσια (κατ'εμέ) πράγματα.

    Σίγουρα δεν κάνω follow αλλά δαπανώ πολύτιμο χρόνο για να δω το προφίλ τους. Βέβαια πλέον κάποιους τους κόβω πλέον από το ανανεωμένο email alert του Twitter που σου λέει λίγα πράγματα παραπάνω για το άτομο.

    Το ίδιο γίνεται και στο Facebook αλλά επειδή έχει φίλτρα μπορείς εύκολα να φέρεις ισορροπίες που θες. Αντιθέτως με το αρχέγονο Twitter το οποίο σιγά σιγά εγκαταλείπω για το υπέροχο και τακτοποιημένο Friendfeed στο οποίο μπορείς να δεις σε χρόνο dt ποιος είναι ο άλλος, να κάνεις ομάδες κλπ.

    Όταν τα κόμματα ανεβαίνουν στο καράβι, νομίζω εμείς πρέπει να φεύγουμε από την πίσω πόρτα. Τουλάχιστον όταν το καράβι αυτό είναι το “δικό” μας βαρκάκι και όχι ένα σύγχρονο κρουαζιερόπλοιο με πολλά μέρη για να κρυφτείς….

  19. nikan

    Το spamming ασκεί μια ακαταμάχητη γοητεία σε πολύ κόσμο και λίγοι αντιστέκονται. Δεν νομίζω πως είναι θέμα εργαλείου, αλλά trend. Αν αποφασίσουν οι περισσότεροι να πάνε στο friendfeed, τότε θα βρεθεί spamming και για κει αν δεν υπάρχει ήδη.

  20. nikan

    Το spamming ασκεί μια ακαταμάχητη γοητεία σε πολύ κόσμο και λίγοι αντιστέκονται. Δεν νομίζω πως είναι θέμα εργαλείου, αλλά trend. Αν αποφασίσουν οι περισσότεροι να πάνε στο friendfeed, τότε θα βρεθεί spamming και για κει αν δεν υπάρχει ήδη.

  21. nikan

    Το spamming ασκεί μια ακαταμάχητη γοητεία σε πολύ κόσμο και λίγοι αντιστέκονται. Δεν νομίζω πως είναι θέμα εργαλείου, αλλά trend. Αν αποφασίσουν οι περισσότεροι να πάνε στο friendfeed, τότε θα βρεθεί spamming και για κει αν δεν υπάρχει ήδη.

Comments are closed.