Η αμφισβήτηση των προηγούμενων

Έχω φιλοξενήσει αρκετές φορές άρθρα του Βασίλη Δρόλια από το Channel Partnet γιατί έχουν πάντα ένα εισαγωγικό χαρακτήρα σε θέματα που άπτονται με social media και εταιρείες κι έτσι είναι χρήσιμα για νέους αναγνώστες και του blog μου αλλά και γενικώτερα. Το τελευταίο που μου έστειλε ο Βασίλης, και που παρατίθεται πιο κάτω, έχει όμως μια πρωτοτυπία: αμφισβητεί τρόπον τινά τα προηγούμενά του. Όταν το διάβασα είχα κάποιες ενστάσεις, αλλά θεώρησα ότι είναι καλύτερο να τις εκθέσω εδώ δημόσια κι έτσι να δώσω αφορμή για ένα ευρύτερο διάλογο.

Ιδού λοιπόν το  Back to the basics:

    Είναι μάλλον το πλέον  συνηθισμένο τα τελευταία δύο  χρόνια να διαβάζει κανείς άρθρα που  τονίζουν το πόσο σημαντικό είναι  το web 2.0 και οι τεχνικές μάρκετινγκ που στηρίζονται σε αυτό για την προώθηση των υπηρεσιών / προϊόντων μιας εταιρίας. Άλλωστε κι εγώ ο ίδιος τον τελευταίο χρόνο στο σύνολο των άρθρων που έγραψα εδώ ασχολήθηκα επί το πλείστον με αυτές τις τεχνικές σαν ένα τρόπο επέκτασης της προώθησης μιας εταιρίας στο  ίντερνετ.

    Όμως κάπου εδώ, θα πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω, σαν μορφή απολογισμού των τεχνικών  αυτών, για να διαπιστώσουμε με λύπη πως παρόλη την συνεχόμενη αρθογραφία λίγες – ή μάλλον ελάχιστες – είναι οι επιχειρήσεις που κατάφεραν να χρησιμοποιήσουν κατάλληλα τις δομές του facebook ή του twitter π.χ. για να προωθήσουν μόνο με αυτόν τον τρόπο τα προϊόντα τους. Είναι πολύ διαφορετικό πράγμα να είσαι η Red Bull με έναν τεράστιο προϋπολογισμό μάρκετινγκ που σου επιτρέπει να παίξεις – πετυχημένα – με το facebook, από το να είσαι μια απλή εταιρία υπολογιστών ή λογισμικού που προσπαθεί να πουλήσει τα προϊόντα της στο διαδίκτυο.

    Όπως γράψαμε σε προηγούμενο άρθρο η ουσία  του Web 2.0 μάρκετινγκ είναι η μετατόπιση του κέντρου βάρους από το κείμενο και το στατικό σάιτ στους ανθρώπους, στις κοινότητες που αυτο-οργανώνονται γύρω από ένα συγκεκριμένο προϊόν, υπηρεσία ή γενικότερη ανάγκη, και στην ουσία διαδίδουν το όνομα της εταιρίας μέσα από τις υπάρχουσες – συνήθως – πλατφόρμες. Η μετατόπιση αυτή στην ουσία έχει μειώσει την σημασία του σάιτ της εταιρίας και των κειμένων που βρίσκονται στα πλαίσια αυτού ενώ έχει αυξήσει την ‘δύναμη’ και την ‘εξουσία’ από την μια μεριά του κοινού, και από των διαφόρων εξωτερικών κέντρων – facebook, linkedin, friendfeed κλπ – πάνω στα οποία γίνεται η συγκέντρωση των κοινοτήτων.

    Όμως ακριβώς εδώ  θα πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά την διαδικασία σύμφωνα με την οποία ένας τυχαίος άνθρωπος, γνωρίζει αρχικά ένα προϊόν και σταδιακά μετατρέπεται σε σε πελάτη. Η επικέντρωση πάνω στις τεχνικές του Web 2.0 μπορεί μεν να είναι σημαντική αλλά η μανία σχετικά με αυτές είναι σαν να βλέπουμε μοναχά το δένδρο και να χάνουμε το δάσος. Και το δάσος στην συγκεκριμένη περίπτωση στηρίζεται στο γεγονός ότι όλες αυτές οι τεχνικές έχουν μεγαλύτερη συγγένεια με ένα awereness marketing του τύπου που έχουμε συνηθίσει από τις παλιότερες δεκαετίες σε τηλεόραση, ραδιόφωνο ή εφημερίδες και όχι στην λογική της κάλυψης μιας συγκεκριμένης – και συνήθως άμεσης – ανάγκης, η οποία έχει οδηγήσει χιλιάδες εταιρίες σε τεράστιες επιτυχίες μέσα από το Ίντερνετ.

    Η όλη ουσία είναι  πως το state of mind ενός χρήστη κάποιας πλατφόρμας Web 2.0 δεν είναι κατάσταση ανθρώπου που είναι έτοιμος να αγοράσει ένα προϊόν. Δεν είναι η κατάσταση που έχει ένας επισκέπτης στο σάιτ που φτάνει εκεί π.χ. μέσω μιας συγκεκριμένης ανάγκης που προσπαθεί να καλύψει και που είναι στην κυριολεξία έτοιμος να δώσει τον αριθμό της πιστωτικής του κάρτας αν πειστεί για την χρησιμότητα του προϊόντος και την ταύτισή του με τις δικές του ανάγκες (μεταξύ άλλων). Γι’ αυτό και πρωτογενής στόχος της εταιρίας είναι η εύρεση των συγκεκριμένων ανθρώπων που έχουν αυτήν την ανάγκη και η μετατροπή τους σε πελάτες στο πλαίσιο – ή όχι – του σάιτ της εταιρίας.

    Η προσήλωσή μας  στο Web 2.0 έχει στην ουσία απομακρύνει την εστίαση σε αυτόν τον τόσο σημαντικό σκοπό – ο οποίος δεν είναι καθόλου εύκολος ή άμεσος – και έχει σπρώξει δεκάδες εγκεφάλους στην κατανάλωση φαιάς ουσίας με σκοπό την συγκέντρωση κοινοτήτων χρηστών – με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα.

    Είναι πραγματικά πιστεύω  η στιγμή να αντιληφθούμε όλοι πως  το Search Engine Optimization και οι άλλες άμεσες τεχνικές μάρκετινγκ μπορεί να έχουν δυσκολέψει μα δεν έχουν πεθάνει και εξακολουθούν να είναι σημαντικότατες για  την προώθηση και την εξάπλωση της εταιρίας στο Ίντερνετ. Είναι η στιγμή να αντιληφθούμε πως η ποιότητα υπηρεσίας και η ποιότητα της υποστήριξης των προϊόντων είναι πολύ πιο σημαντικές από τα δεκάδες ποστ σε ένα μπλογκ, τους εκατοντάδες ‘φαν’ στο facebook, τα χιλιάδες τουίτ στο twitter και πως η εξασφάλισή τους λειτουργεί σχεδόν από μόνη της σαν παράγοντας εξάπλωσης της εταιρίας σε όλες αυτές τις πλατφόρμες.

    Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε όλοι, ακόμη και  εμείς οι επαγγελματίες του χώρου, πως το Web 2.0  πέρα από την απίστευτη δημοσιότητα γύρω από το όνομά του και τις τεχνικές του, δεν είναι άλλο από ένα εργαλείο που μπορεί να μας βοηθήσει για την ανάπτυξη των υπολοίπων πιο παραδοσιακών αν θέλετε τεχνικών και όχι αυτοσκοπός όπως πολλές φορές φαίνεται να πλασάρεται.

    Ίσως να σας μπέρδεψα με το παρόν άρθρο που φαίνεται λίγο να αντιτίθεται σε όλα όσα  έχω αναφέρει από αυτές τις  σελίδες ως τώρα. Πιστεύω όμως πως δεν υπάρχει ουσιαστικά καμιά αντίθεση. Οι επιλογές e-marketing και προώθησης που έχει μια εταιρία στην διάθεσή της είναι πολλές. Η σωστή επιλογή του μίγματος των επιλογών που θα δώσει την μέγιστη προώθηση, σε συνδυασμό και με την άρτια λειτουργία των υπολοίπων τμημάτων της εταιρίας, δεν είναι κάτι το απλό ή το αυτονόητο, ούτε και κάτι που γίνεται τυχαία. Στο e-marketing δεν υπάρχουν έτοιμες συνταγές που μπορούν όλοι να χρησιμοποιήσουν. Η σωστή μείξη των ‘παλιών’ τεχνικών με τις – απαραίτητες πια – τεχνικές web 2.0 είναι ζήτημα που χρειάζεται εμπειρία, υπομονή και επιμονή για να δώσει αποτελέσματα. Για κανέναν λόγο όμως δεν θα πρέπει να μειώνεται αυθαίρετα η σημασία τμημάτων του μείγματος για χάρη άλλων.

18 thoughts on “Η αμφισβήτηση των προηγούμενων

  1. nikan

    Βασίλη, η κοινή πεποίθηση για τα social media είναι ότι παίζουν μεγάλο ρόλο στη μέση του marketing funnel, εκεί δηλαδή που ωριμάζει μια απόφαση για αγορά. Απ' αυτή την άποψη είναι σημαντικώτερα από το SEO που βοηθάει σε lead generation κατ' αρχήν (εκτός από ορισμένα είδη που είναι φθηνά και/ή προκαλούν παρορμητικές αγορές).
    Όμως, τα Social Media δεν είναι μόνο marketing. Χωρίς να το λες ρητά, το άρθρο σου αντηχεί αυτό το misconception, ότι social media = marketing. Οι επιχειρήσεις έχουν πολλούς άλλους τομείς να ωφεληθούν ξεκινώντας από την εσωτερική συνεργασία και διάχυση γνώσης με τα social media

  2. nikan

    Βασίλη, η κοινή πεποίθηση για τα social media είναι ότι παίζουν μεγάλο ρόλο στη μέση του marketing funnel, εκεί δηλαδή που ωριμάζει μια απόφαση για αγορά. Απ' αυτή την άποψη είναι σημαντικώτερα από το SEO που βοηθάει σε lead generation κατ' αρχήν (εκτός από ορισμένα είδη που είναι φθηνά και/ή προκαλούν παρορμητικές αγορές).
    Όμως, τα Social Media δεν είναι μόνο marketing. Χωρίς να το λες ρητά, το άρθρο σου αντηχεί αυτό το misconception, ότι social media = marketing. Οι επιχειρήσεις έχουν πολλούς άλλους τομείς να ωφεληθούν ξεκινώντας από την εσωτερική συνεργασία και διάχυση γνώσης με τα social media

  3. Dimitriadis Dimitris

    Αρχικά να πω ότι ο Βασίλης έκανε μια πολύ εύστοχη τοποθέτηση, που αν την εξιστορούσαμε στους πελάτες μας κατά λέξη θα είχαν καταλάβει τουλάχιστον από που πρέπει να αρχίσουν, ο λόγος που εγώ θεωρώ ότι δεν είδαμε παραδείγματα εξαιρετικού social media mix (ας μου επιτραπεί ο όρος) στην ελλάδα είναι ότι, όπως σωστά αναφέρει ο Βασίλης σε ένα σημείο, δεν υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις που να έχουν την άρτια ποιότητα υπηρεσίας και την ποιότητα της υποστήριξης των προϊόντων τους και φυσικά να καθρεπτίζουν αυτήν την παρουσία στην φυσική αγορά, online, μόνο πολύ μεγάλα brands και μέσα από πολύ ψάξιμο κατάφεραν να φτάσουν σε πετυχημένα παραδείγματα social media mix ή ακόμη και σε conversions μέσα από τα social media. Ελπίζω ότι σύντομα θα δούμε παραδείγματα και στην Ελλάδα, εξάλλου συνήθως μια έξοδος από μια κρίση μας δίνει πάντα ένα insight βελτίωσης.

  4. Dimitriadis Dimitris

    Αρχικά να πω ότι ο Βασίλης έκανε μια πολύ εύστοχη τοποθέτηση, που αν την εξιστορούσαμε στους πελάτες μας κατά λέξη θα είχαν καταλάβει τουλάχιστον από που πρέπει να αρχίσουν, ο λόγος που εγώ θεωρώ ότι δεν είδαμε παραδείγματα εξαιρετικού social media mix (ας μου επιτραπεί ο όρος) στην ελλάδα είναι ότι, όπως σωστά αναφέρει ο Βασίλης σε ένα σημείο, δεν υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις που να έχουν την άρτια ποιότητα υπηρεσίας και την ποιότητα της υποστήριξης των προϊόντων τους και φυσικά να καθρεπτίζουν αυτήν την παρουσία στην φυσική αγορά, online, μόνο πολύ μεγάλα brands και μέσα από πολύ ψάξιμο κατάφεραν να φτάσουν σε πετυχημένα παραδείγματα social media mix ή ακόμη και σε conversions μέσα από τα social media. Ελπίζω ότι σύντομα θα δούμε παραδείγματα και στην Ελλάδα, εξάλλου συνήθως μια έξοδος από μια κρίση μας δίνει πάντα ένα insight βελτίωσης.

  5. Kioupakis P.

    Το άρθρο είναι εξαιρετικό και έρχεται σε μια στιγμή που πολλοί φοβόντουσαν, το σκάσιμο της “φούσκας” του Web 2.0 και των social media.

    Μου ήρθε στο μυαλό το άρθρο που διάβασα στο .NET (Douglas, P., p.44, issue 195, Oct. 2009) με τίτλο “The pros and cons of Twitter marketing” όπου η ίδια η εταιρία (Moonfruit.com) αμφισβητεί την επιτυχημένη κατά τα άλλα καμπάνια της social media και συγκεκριμένα στο Twitter.

    Το αν μπορέσουν τα social media να γίνουν ένα επιτυχημένο εργαλείο marketing θα φανεί μετά που θα κάτσει λίγο η σκόνη και θα δούμε τα πράγματα πιο καθαρά με συγκεκριμένες μεθόδους που καθορίζουν την αξία που κερδίζει μια εταιρία μέσω αυτών. Ένα σχετικό blogpost “How To Measure Your Social Media Success Benchmark” από τη @LoriGama στο http://lorigama.wordpress.com/2009/05/28/how-to

    Τέλος θα ήθελα να πω πως οι εταιρίες θα πρέπει να ακούν περισσότερο να μιλούν (αυτό μπορούν να το κάνουν και από τις ιστοσελίδες τους) γιατί οι χρήστες βρίσκονται στα social media για να μιλήσουν και πολλές φορές δημιουργούν αξία άθελα τους ακόμα και με τη μορφή παραπόνων που οδηγούν στην βελτίωση του εκάστοτε προϊόντος.

    Πολύ ευχάριστο post αλλά θα ήταν ακόμα πιο ενδιαφέρον αν είχαμε και άλλες απόψεις! Καλή συνέχεια

  6. pkioupakis

    Το άρθρο είναι εξαιρετικό και έρχεται σε μια στιγμή που πολλοί φοβόντουσαν, το σκάσιμο της “φούσκας” του Web 2.0 και των social media.

    Μου ήρθε στο μυαλό το άρθρο που διάβασα στο .NET (Douglas, P., p.44, issue 195, Oct. 2009) με τίτλο “The pros and cons of Twitter marketing” όπου η ίδια η εταιρία (Moonfruit.com) αμφισβητεί την επιτυχημένη κατά τα άλλα καμπάνια της στα social media και συγκεκριμένα στο Twitter.

    Το αν μπορέσουν τα social media να γίνουν ένα επιτυχημένο εργαλείο marketing θα φανεί μετά που θα κάτσει λίγο η σκόνη και θα δούμε τα πράγματα πιο καθαρά με συγκεκριμένες μεθόδους που καθορίζουν την αξία που κερδίζει μια εταιρία μέσω αυτών. Ένα σχετικό blogpost “How To Measure Your Social Media Success Benchmark” από τη @LoriGama στο http://lorigama.wordpress.com/2009/05/28/how-to

    Τέλος θα ήθελα να πω πως οι εταιρίες θα πρέπει να ακούν περισσότερο παρά να μιλούν (αυτό μπορούν να το κάνουν και από τις ιστοσελίδες τους) γιατί οι χρήστες βρίσκονται στα social media για να μιλήσουν και πολλές φορές δημιουργούν αξία άθελα τους ακόμα και με τη μορφή παραπόνων που οδηγούν στην βελτίωση του εκάστοτε προϊόντος.

    Πολύ ευχάριστο post αλλά θα ήταν ακόμα πιο ενδιαφέρον αν είχαμε και άλλες απόψεις! Καλή συνέχεια

  7. Basileios Drolias

    αγαπητε nikan, το misconception οφείλεται στο πλαίσιο και μόνο στο οποίο γράφονται αυτά τα άρθρα το οποίο είναι καθαρά 'e-marketing' και μόνο γι αυτό το λόγο φαίνεται αυτή η εξίσωση η οποία ειναι καθόλα πλασματική.

    Από όσο ξέρεις και γω δεν είμαι 'εκτός web 2.0' και πλέον προτείνω κατά κόρον για εφαρμογή σε πελάτες μου. ΟΜΩΣ, αυτό που έχω παρατηρήσει είναι πως λίγο γίνεται αυτοσκοπός η δημιουργία ενός μπλογκ, και ακόμη και οι ίδιοι πελάτες πλέον το ζητούν χωρίς όμως να ξέρουν ή να καταλαβαίνουν ΓΙΑΤΙ το χρειάζονται (και από ότι καταλαβαίνεις τα αποτελέσματα πολλές φορές είναι οικτρά με αυτήν την λογική).

    Ο κύριος σκοπός του άρθρου είναι ουσιαστικά να τονίσει πως το web 2.0 με όλες τις εκφάνσεις του δεν φτάνει (για emarketing), ειδικά οταν γίνεται αυτοσκοπός όπως είπα παραπάνω. Χρειάζεται μια ευρύτερη Ίντερνετ Στρατηγική που να περιλαμβάνει και το web 2.0 integrated με όλα τα υπόλοιπα όπλα.

  8. Basileios Drolias

    αγαπητε nikan, το misconception οφείλεται στο πλαίσιο και μόνο στο οποίο γράφονται αυτά τα άρθρα το οποίο είναι καθαρά 'e-marketing' και μόνο γι αυτό το λόγο φαίνεται αυτή η εξίσωση η οποία ειναι καθόλα πλασματική.

    Από όσο ξέρεις και γω δεν είμαι 'εκτός web 2.0' και πλέον προτείνω κατά κόρον για εφαρμογή σε πελάτες μου. ΟΜΩΣ, αυτό που έχω παρατηρήσει είναι πως λίγο γίνεται αυτοσκοπός η δημιουργία ενός μπλογκ, και ακόμη και οι ίδιοι πελάτες πλέον το ζητούν χωρίς όμως να ξέρουν ή να καταλαβαίνουν ΓΙΑΤΙ το χρειάζονται (και από ότι καταλαβαίνεις τα αποτελέσματα πολλές φορές είναι οικτρά με αυτήν την λογική).

    Ο κύριος σκοπός του άρθρου είναι ουσιαστικά να τονίσει πως το web 2.0 με όλες τις εκφάνσεις του δεν φτάνει (για emarketing), ειδικά οταν γίνεται αυτοσκοπός όπως είπα παραπάνω. Χρειάζεται μια ευρύτερη Ίντερνετ Στρατηγική που να περιλαμβάνει και το web 2.0 integrated με όλα τα υπόλοιπα όπλα.

  9. nikan

    Αν αντέδρασα για κάποιο λόγο ήταν ακριβώς αυτός: το web 2.0 ταυτίζεται με τα εργαλεία του και το γεγονός ότι μερικά πράγματα έχουν γρήγορη διάδοση ταυτίζεται με το μάρκετιν. Στο ότι χρειάζεται μια ευρύτερη ιντερνετ στραγτηγική δεν διαφωνώ. Όχι όμως επειδή εξαντλήσαμε το web 2.0, αλλά επειδή στην πραγματικότητα δεν το έχουμε πιάσει καθόλου ή δεν το έχουμε πιάσει σωστά.

  10. nikan

    Αν αντέδρασα για κάποιο λόγο ήταν ακριβώς αυτός: το web 2.0 ταυτίζεται με τα εργαλεία του και το γεγονός ότι μερικά πράγματα έχουν γρήγορη διάδοση ταυτίζεται με το μάρκετιν. Στο ότι χρειάζεται μια ευρύτερη ιντερνετ στραγτηγική δεν διαφωνώ. Όχι όμως επειδή εξαντλήσαμε το web 2.0, αλλά επειδή στην πραγματικότητα δεν το έχουμε πιάσει καθόλου ή δεν το έχουμε πιάσει σωστά.

  11. George

    Εδώ θα διαφωνήσω. Διαφωνώ πως τα social media παίζουν ρόλο στην μέση του marketing funnel ενώ το SEO δεν είναι μόνο για lead generation.

    Τα Social Media μπορούν να δουλέψουν πολύ καλά ως βοηθητικά στο SEO αλλα σε καμία περίπτωση δεν είναι πιο σημαντικά καθώς η χρησιμότητα τους είναι πολύ διαφορετική τουλάχιστον στα δικά μου μάτια.

    Αρχικά αποδεδειγμένα το traffic που έρχεται από τα social media τις περισσότερες φορές έχει μεγάλο bounce rate.Το seo δουλεύει γιατί ο χρήστης (μέσω της αναζήτησης ) έχει ήδη εκφράσει την επιθυμία(σε μεγάλο ποσοστό) να εμπλακεί εμπορικά. To marketing εδώ είναι direct. Στα social media όμως οι άνθρωποι δεν εμπλέκονται με πρωταρχικό σκοπό να αγοράσουν κάτι και οι συζητήσεις που γίνονται δεν είναι εμπορικές. Κατα διαστήματα γίνεται και αυτό αλλά έμμεσα και όχι έντονα.

    Στο seo το traffic που έρχεται είναι σε πολύ μεγάλο ποσοστό στοχευμένο και τα conversions είναι μετρήσιμα.

    Πολύ σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι πολύ δύσκολα μπορεί κάποιος να μετρήσει το ROI στα social media. Πως ακριβώς μετράς τα αποτελέσματα μιας καμπάνιας και την απόδοση της? Πως μπορείς να ξέρεις ότι μια social media καμπάνια βοήθησε να επηρεαστεί ο πελάτης στην μελλοντική του απόφαση αγοράς?Πως μετράς για παράδειγμα το branding? Πως μπορείς να κλιμακώσεις μια social media καμπάνια και να μετρήσεις τα αποτελέσματά της?

    Μην ξεχνάμε επίσης ότι δεν μπορούν όλες οι επιχειρήσεις μεγάλες και μικρές να επωφεληθούν απο τα social media ενώ δεν μπορείς να πεις κάτι τέτοιο για το SEO.

    To κλειδί εδώ είναι το tracking των conversions και το ROI. Aν βρεθεί αξιόπιστος τρόπος που να μπορεί να μετρήσει 100% και τα 2 αυτά τότε θα μπορούμε να δούμε αν είναι πιο σημαντικό από το SEO.

    Μέχρι τότε τουλάχιστον στα δικά μου μάτια το social media marketing χρησιμεύει για πολλά και διάφορα χρήσιμα πράγματα αλλά δεν έχει μετρήσιμη συμμετοχή στις πωλήσεις σε αντίθεση με το seo που είναι μετρήσιμο και παραμένει(μαζί με το paid search marketing ) το πιο σημαντικό πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος για να αυξήσεις τις πωλήσεις του.

    Και για να μην παρεξηγηθώ δεν πιστεύω πως το social media marketing είναι άχρηστο. Ισα ίσα πιστεύω πως είναι εξαιρετικά χρήσιμο αλλά έχει για μένα άλλες εφαρμογές και περιορισμούς. Ίσως να κάνω και ένα blog post γι αυτό μελλοντικά…

    thanks… :)

  12. George

    Εδώ θα διαφωνήσω. Διαφωνώ πως τα social media παίζουν ρόλο στην μέση του marketing funnel ενώ το SEO δεν είναι μόνο για lead generation.

    Τα Social Media μπορούν να δουλέψουν πολύ καλά ως βοηθητικά στο SEO αλλα σε καμία περίπτωση δεν είναι πιο σημαντικά καθώς η χρησιμότητα τους είναι πολύ διαφορετική τουλάχιστον στα δικά μου μάτια.

    Αρχικά αποδεδειγμένα το traffic που έρχεται από τα social media τις περισσότερες φορές έχει μεγάλο bounce rate.Το seo δουλεύει γιατί ο χρήστης (μέσω της αναζήτησης ) έχει ήδη εκφράσει την επιθυμία(σε μεγάλο ποσοστό) να εμπλακεί εμπορικά. To marketing εδώ είναι direct. Στα social media όμως οι άνθρωποι δεν εμπλέκονται με πρωταρχικό σκοπό να αγοράσουν κάτι και οι συζητήσεις που γίνονται δεν είναι εμπορικές. Κατα διαστήματα γίνεται και αυτό αλλά έμμεσα και όχι έντονα.

    Στο seo το traffic που έρχεται είναι σε πολύ μεγάλο ποσοστό στοχευμένο και τα conversions είναι μετρήσιμα.

    Πολύ σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι πολύ δύσκολα μπορεί κάποιος να μετρήσει το ROI στα social media. Πως ακριβώς μετράς τα αποτελέσματα μιας καμπάνιας και την απόδοση της? Πως μπορείς να ξέρεις ότι μια social media καμπάνια βοήθησε να επηρεαστεί ο πελάτης στην μελλοντική του απόφαση αγοράς?Πως μετράς για παράδειγμα το branding? Πως μπορείς να κλιμακώσεις μια social media καμπάνια και να μετρήσεις τα αποτελέσματά της?

    Μην ξεχνάμε επίσης ότι δεν μπορούν όλες οι επιχειρήσεις μεγάλες και μικρές να επωφεληθούν απο τα social media ενώ δεν μπορείς να πεις κάτι τέτοιο για το SEO.

    To κλειδί εδώ είναι το tracking των conversions και το ROI. Aν βρεθεί αξιόπιστος τρόπος που να μπορεί να μετρήσει 100% και τα 2 αυτά τότε θα μπορούμε να δούμε αν είναι πιο σημαντικό από το SEO.

    Μέχρι τότε τουλάχιστον στα δικά μου μάτια το social media marketing χρησιμεύει για πολλά και διάφορα χρήσιμα πράγματα αλλά δεν έχει μετρήσιμη συμμετοχή στις πωλήσεις σε αντίθεση με το seo που είναι μετρήσιμο και παραμένει(μαζί με το paid search marketing ) το πιο σημαντικό πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος για να αυξήσεις τις πωλήσεις του.

    Και για να μην παρεξηγηθώ δεν πιστεύω πως το social media marketing είναι άχρηστο. Ισα ίσα πιστεύω πως είναι εξαιρετικά χρήσιμο αλλά έχει για μένα άλλες εφαρμογές και περιορισμούς. Ίσως να κάνω και ένα blog post γι αυτό μελλοντικά…

    thanks… :)

  13. nikan

    Μάλλον δεν αντιλαμβανόμαστε την έννοια του marketing funnel με τον ίδιο τρόπο. Δεν εδώ για μια μικρή εξήγηση http://www.marketingminefield.co.uk/articles/ma
    Το 'σημαντικώτερο' που έγραψα ήταν σχήμα λόγου. Το marketing funnel είναι μια ενιαία λειτουργία. Δεν μπορείς να έχεις το μέσο χωρίς την αρχή. Απλά το 'σημαντικώτερο' αναφερόταν ότι τα social media παίζουν ρόλο στη λήψη της απόφασης για αγορά.
    Δεν αμφισβητώ την αξία του SEO αλλά το SEO αυτό που κάνει είναι να φέρει στο site σου κόσμο. Το αν αυτός θα προχωρήσει να γίνει πελάτης, δεν εξαρτάται από το SEO. Εξαρτάται μεταξύ άλλων από τη διαδικασία της αγοράς online (εύκολη, δύσκολη), το είδος (αυτοκίνητα δεν αγοράζονται online, αλλά μπορεί κανείς αφού διαβάσει κάποια πράγματα να πάει στον dealer), το γενικό perception για το brand, τυχόν έξτρα προσφορές κτλ. Κι εξαρτάται από το brand και product perception όπως αυτό διαμορφώνεται από WoM μέσα στα social media. Κι επειδή το WoM είναι πανίσχυρο, συκριτικά με τους άλλους παράγοντες, τα social media παίζουν καθοριστικό ρόλο.

    Χρησιμοποιείς τον όρο 'καμπάνια΄για τα social media. Αυτό είναι λάθος κι αντίφαση από μόνο του. Η καμπάνια είναι μια push ενέργεια κάτι που ελάχιστη σχέση έχει με τη συζήτηση και τις σχέσεις που είναι τα βασικά στοιχεία που έχουν σημασία στα social media. Κι είναι μια κοινή παρεξήγηση που προκύπτει από την αντίληψη, social media = άλλο ένα κανάλι κι άρα ότι κάνουμε στα λοιπά κάνουμε και σ΄αυτό.

    Πατατηρώ γενικά μια στροφή στους internet marketers προς πιο παραδοσιακές πρακτικές. Κι αυτό αντηχεί το άρθρο του Βασίλη και το δικό σου σχόλιο. Η δική μου θέση είναι ότι ακόμα (στην Ελλάδα τουλάχιστον που μας ενδιαφέρει) social media marketing δεν έχουμε δει. Social media αρπαχτές έχουμε δει που αποτυγχάνουν και καλώς αποτυγχάνουν. Και γι αυτό ούτε συζήτηση για ROI.

  14. nikan

    Μάλλον δεν αντιλαμβανόμαστε την έννοια του marketing funnel με τον ίδιο τρόπο. Δες εδώ για μια μικρή εξήγηση http://www.marketingminefield.co.uk/articles/ma
    Το 'σημαντικώτερο' που έγραψα ήταν σχήμα λόγου. Το marketing funnel είναι μια ενιαία λειτουργία. Δεν μπορείς να έχεις το μέσο χωρίς την αρχή. Απλά το 'σημαντικώτερο' αναφερόταν ότι τα social media παίζουν ρόλο στη λήψη της απόφασης για αγορά.
    Δεν αμφισβητώ την αξία του SEO αλλά το SEO αυτό που κάνει είναι να φέρει στο site σου κόσμο. Το αν αυτός θα προχωρήσει να γίνει πελάτης, δεν εξαρτάται από το SEO. Εξαρτάται μεταξύ άλλων από τη διαδικασία της αγοράς online (εύκολη, δύσκολη), το είδος (αυτοκίνητα δεν αγοράζονται online, αλλά μπορεί κανείς αφού διαβάσει κάποια πράγματα να πάει στον dealer), το γενικό perception για το brand, τυχόν έξτρα προσφορές κτλ. Κι εξαρτάται από το brand και product perception όπως αυτό διαμορφώνεται από WoM μέσα στα social media. Κι επειδή το WoM είναι πανίσχυρο, συκριτικά με τους άλλους παράγοντες, τα social media παίζουν καθοριστικό ρόλο.

    Χρησιμοποιείς τον όρο 'καμπάνια΄για τα social media. Αυτό είναι λάθος κι αντίφαση από μόνο του. Η καμπάνια είναι μια push ενέργεια κάτι που ελάχιστη σχέση έχει με τη συζήτηση και τις σχέσεις που είναι τα βασικά στοιχεία που έχουν σημασία στα social media. Κι είναι μια κοινή παρεξήγηση που προκύπτει από την αντίληψη, social media = άλλο ένα κανάλι κι άρα ότι κάνουμε στα λοιπά κάνουμε και σ΄αυτό.

    Πατατηρώ γενικά μια στροφή στους internet marketers προς πιο παραδοσιακές πρακτικές. Κι αυτό αντηχεί το άρθρο του Βασίλη και το δικό σου σχόλιο. Η δική μου θέση είναι ότι ακόμα (στην Ελλάδα τουλάχιστον που μας ενδιαφέρει) social media marketing δεν έχουμε δει. Social media αρπαχτές έχουμε δει που αποτυγχάνουν και καλώς αποτυγχάνουν. Και γι αυτό ούτε συζήτηση για ROI.

  15. George

    Για να μπορέσω να συγκρίνω την αξία του search marketing και των social media πρέπει να τα συγκρίνω.

    Αρχικά στα social media δεν μπορείς να κάνεις focus στον χρήστη. Είναι δηλαδή σαν να έχεις ένα μαγαζί και να έχεις μια βιτρίνα και να περνάει ο κόσμος απέξω και να την βλέπει. Οι πιο πολλοί χαζεύουν. Ο σκοπός όμως δεν είναι να έχεις πελάτες που χαζεύουν την βιτρίνα σου. Ο σκοπός είναι να μπούν οι πελάτες μέσα και το καλύτερο βέβαια είναι να έχεις την δυνατότητα να μπουν στο μαγαζί σου στοχευμένοι αποφασισμένοι πελάτες που ξέρουν τι θέλουν. Στο search marketing αυτό γίνεται….

    Άλλο ένα θέμα είναι πως μετράς το branding , to product perception και το WOM? Είναι μετρήσιμα τα αποτελέσματά τους? Πως γνωρίζεις ότι όντως επηρεάστηκε η γνώμη τους απο το WOM? Αν δεν μπορείς να έχει 100% μετρήσιμα αποτελέσματα για κάτι πως μπορείς να ξέρεις οτι όντως είναι το decision maker factor?

    To search marketing από την άλλη λειτουργεί άψογα σε αυτόν τον τομέα γιατί ο υποψήφιος πελάτης έχει ήδη εκδηλώσει την επιθυμία μέσω της αναζήτησης. Είναι σαν να μπαίνεις μέσα στο μαγαζί και να του λές θέλω να αγοράσω μια κολόνια. Και φυσικά οι ενέργειες search marketing είναι απόλυτα μετρήσιμες.

    Tα social media απο την άλλη είναι σαν είσαι σε μια κοινωνική εκδήλωση. Τις περισσότερες φορες οι συζητήσεις είναι πιο ανάλαφρες και δεν στρέφονται γύρω απο εμπορικές αγορές κτλ… Δεν πας σε ένα πάρτυ και λές γεια σας εγώ θέλω να αγοράσω μια κολώνια.Και αν γίνει αυτό γίνεται με έμμεσο τρόπο. Αν δεν έχεις σχέδιο πως θα κάνεις convert αυτό το κοινό ,χάθηκες.

    Ξαναλέω οτι πιστεύω πως τα social media έχουν άλλη δυναμική και δίνουν άλλες δυνατότητες-ευκαιρίες και είναι εξαιρετικά χρήσιμα (όχι για όλους και όλες τις εταιρίες) και υποβοηθούν το Search Marketing αλλά όσο δεν μπορεί να μετρηθεί το ROI των social media σε καμία περίπτωση δεν μπορεί κάποιος να λέει ότι επηρεάζει περισσότερο τις πωλήσεις από το search marketing as a whole

    Το να γνωρίζει όμως κάποιος πως να ισορροπήσει αυτά τα 2(social media και search marketing ) και να τα χρησιμοποιήσει σωστά= επιτυχία :)

    That's my 2 cents …

  16. George

    Για να μπορέσω να συγκρίνω την αξία του search marketing και των social media πρέπει να τα συγκρίνω.

    Αρχικά στα social media δεν μπορείς να κάνεις focus στον χρήστη. Είναι δηλαδή σαν να έχεις ένα μαγαζί και να έχεις μια βιτρίνα και να περνάει ο κόσμος απέξω και να την βλέπει. Οι πιο πολλοί χαζεύουν. Ο σκοπός όμως δεν είναι να έχεις πελάτες που χαζεύουν την βιτρίνα σου. Ο σκοπός είναι να μπούν οι πελάτες μέσα και το καλύτερο βέβαια είναι να έχεις την δυνατότητα να μπουν στο μαγαζί σου στοχευμένοι αποφασισμένοι πελάτες που ξέρουν τι θέλουν. Στο search marketing αυτό γίνεται….

    Άλλο ένα θέμα είναι πως μετράς το branding , to product perception και το WOM? Είναι μετρήσιμα τα αποτελέσματά τους? Πως γνωρίζεις ότι όντως επηρεάστηκε η γνώμη τους απο το WOM? Αν δεν μπορείς να έχει 100% μετρήσιμα αποτελέσματα για κάτι πως μπορείς να ξέρεις οτι όντως είναι το decision maker factor?

    To search marketing από την άλλη λειτουργεί άψογα σε αυτόν τον τομέα γιατί ο υποψήφιος πελάτης έχει ήδη εκδηλώσει την επιθυμία μέσω της αναζήτησης. Είναι σαν να μπαίνεις μέσα στο μαγαζί και να του λές θέλω να αγοράσω μια κολόνια. Και φυσικά οι ενέργειες search marketing είναι απόλυτα μετρήσιμες.

    Tα social media απο την άλλη είναι σαν είσαι σε μια κοινωνική εκδήλωση. Τις περισσότερες φορες οι συζητήσεις είναι πιο ανάλαφρες και δεν στρέφονται γύρω απο εμπορικές αγορές κτλ… Δεν πας σε ένα πάρτυ και λές γεια σας εγώ θέλω να αγοράσω μια κολώνια.Και αν γίνει αυτό γίνεται με έμμεσο τρόπο. Αν δεν έχεις σχέδιο πως θα κάνεις convert αυτό το κοινό ,χάθηκες.

    Ξαναλέω οτι πιστεύω πως τα social media έχουν άλλη δυναμική και δίνουν άλλες δυνατότητες-ευκαιρίες και είναι εξαιρετικά χρήσιμα (όχι για όλους και όλες τις εταιρίες) και υποβοηθούν το Search Marketing αλλά όσο δεν μπορεί να μετρηθεί το ROI των social media σε καμία περίπτωση δεν μπορεί κάποιος να λέει ότι επηρεάζει περισσότερο τις πωλήσεις από το search marketing as a whole

    Το να γνωρίζει όμως κάποιος πως να ισορροπήσει αυτά τα 2(social media και search marketing ) και να τα χρησιμοποιήσει σωστά= επιτυχία :)

    That's my 2 cents …

  17. George

    Και για να μην παρεξηγηθώ πιστεύω πως υπάρχει σχέση μεταξύ των ανθρώπων που χρησιμοποιούν τα social media και εκτίθενται στα brands με συγκεκριμένες αναζητήσεις που γίνονται. Το θέμα όμως είναι ότι αν είδα μια διαφήμιση της apple στην τηλεόραση, διάβασα ένα tweet για την apple, είδα στο facebook την fan page τους και είδα και ένα τρομερό video στο youtube για το iphone πως μπορεί κάποιος να πει με σιγουριά αν επηρεάστηκα από τα social media ή όχι?

    Ξαναλέω για τελευταία φορά για να μην γίνω και ενοχλητικό ότι το κλειδί είναι να συντονιστούν το social media marketing με το search marketing σωστά έτσι ώστε να έρθουν τα επιθυμητά αποτελέσματα (πωλήσεις ,ενίσχυση brand,brand awareness κτλ)

  18. George

    Και για να μην παρεξηγηθώ πιστεύω πως υπάρχει σχέση μεταξύ των ανθρώπων που χρησιμοποιούν τα social media και εκτίθενται στα brands με συγκεκριμένες αναζητήσεις που γίνονται. Το θέμα όμως είναι ότι αν είδα μια διαφήμιση της apple στην τηλεόραση, διάβασα ένα tweet για την apple, είδα στο facebook την fan page τους και είδα και ένα τρομερό video στο youtube για το iphone πως μπορεί κάποιος να πει με σιγουριά αν επηρεάστηκα από τα social media ή όχι?

    Ξαναλέω για τελευταία φορά για να μην γίνω και ενοχλητικό ότι το κλειδί είναι να συντονιστούν το social media marketing με το search marketing σωστά έτσι ώστε να έρθουν τα επιθυμητά αποτελέσματα (πωλήσεις ,ενίσχυση brand,brand awareness κτλ)

Comments are closed.