Τεχνολογία: η εξωστρέφεια δεν χρειάζεται να είναι εντυπωσιακή

Αρκετές μέρες τώρα τριγυρίζει στο μυαλό μου η ιδέα για ένα ποστ-σύγκριση των τριών βασικών CMS με τα οποία έχω ασχοληθεί από το 2005 κι έπειτα: των Joomla, WordPress και Drupal (JWD εφεξής). Τελικά όμως τη σύγκριση θα την αφήσω για το μέλλον καθώς τα γραφόμενα του φίλου Παναγιώτη Παπαδόπουλου έβαλαν τη σκέψη μου (σε σχέση μ’ αυτά τα CMS) σε άλλη κατεύθυνση.

Πιο καθαρά: ο Παναγιώτης στο ποστ του παρουσιάζει μια κυρίως άσχημη εικόνα για την ελληνική τεχνολογική ‘σκηνή’. Υιοθετώ τον όρο ‘σκηνή’ και γιατί έχει ένα show biz στοιχείο που αντανακλά την επιφανειακότητα πολλών πραγμάτων αυτού του χώρου, αλλά και γιατί αφήνει έτσι έξω τις μεγάλες, βασικά κρατικοδίαιτες, εταιρείες τεχνολογίας (;) στην Ελλάδα.

Θα πιαστώ μόνο από ένα σημείο. Λέει ο Παναγιώτης:

Ένα άλλο λυπηρό φαινόμενο είναι ότι στην Ελλάδα ο killer συνδυασμός είναι κάποια HTML,CSS skills ένα CMS και τέλος. Το χειρότερο δε είναι ότι δεν αντιλαμβάνονται τους περιορισμούς του συνδυασμού και δε μπορούν να πάνε τις δουλειές του ένα βήμα πέρα από τα content sites. Βέβαια αν κάνεις κυρίως design είναι μια χαρά ο συνδυασμός και δεν έχω καμία ένσταση.

Πράγματι ένας μεγάλος όγκος αυτοαπασχολούμενων και μικρών εταιρειών προσφέρουν το παραπάνω skill set. Είναι περιοριστικό αυτό; Αναλόγως τι σκοπούς επιδιώκεις. Κι εδώ δένει η σκέψη μου με τα τρία CMS που προανέφερα. Αν αυτά τα skills χρησιμοποιούνται για να ‘ξεπετάξουν’ σαϊτάκια δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, δεν υπάρχει πολύ μέλλον. Όσοι είναι μεγαλύτεροι θα θυμούνται την άνθηση μια αντίστοιχης ‘βιομηχανίας’ πληροφορικής που έγραφε σε  dbase το 80 και vb το ενενήντα.

Όμως αυτά τα CMS δεν είναι απλά κάποια εργαλεία. Είναι τεράστιες κοινότητες. Κοινότητες που συνεργάζονται κι αλληλοβοηθούνται ή κυνηγούν εμπορικούς στόχους σε διεθνή ορίζοντα και μόνο γιατί από τη φύση τους δεν μπορούν να περιοριστούν σε εθνικά όρια.

Πως μπορεί να τις αξιοποιήσει ένας προγραμματιστής
Για όσους έχουν ασχοληθεί μ’ αυτό το αντικείμενο είναι γνωστό ότι υπάρχει μια σαφής διαχωριστική γραμμή που καθορίζει και το μέγεθος των έργων που μπορεί να χτυπήσει ο κάθε επαγγελματίας: υπάρχουν αυτοί που απλά χρησιμοποιούν το εργαλείο (=CMS), κι αυτοί που του ‘βάζουν χέρι’.
Το πόσο χέρι βάζουν οι δεύτεροι ποικίλει σε δυσκολία κι εξαρτάται πάντα από το έργο το οποίο έχουν κληθεί να υλοποιήσουν.

Έχοντας ‘βρωμίσει’ λίγο τα χέρια μου σε ανάλογες προσπάθειες έχω να παρατηρήσω το εξής: τα έργα πάντα σου εμφανίζουν κάποιες συγκεκριμένες ανάγκες που μπορείς να καλύψεις λιγώτερο ή περισσότερο καλά με κάποιο add on (component για το joomla, plugin για το wordpress και module για το drupal). Είναι η στιγμή της ευκαιρίας. Αν υιοθετήσεις κάτι έτοιμο, θα τελειώσεις γρήγορα ένα έργο. Αν αποφασίσεις να φτιάξεις ένα δικό σου, θ’ αργήσεις στο έργο αλλά πιθανώτατα έχεις κάνει ένα βήμα προς τη διεθνή αγορά.  Γιατί οι επαγγελματικές κοινότητες που περιστρέφονται γύρω από αυτά τα CMS, όπως κι οι περισσότερες κοινότητες, ακολουθούν ένα γνωστό μοτίβο: οι πραγματικοί δημιουργοί νέων add ons, νέου κώδικα, νέων προϊόντων, είναι το πολύ ένα 10% από το σύνολο αυτών των πληθυσμών. Είναι λίγοι δηλαδή και πάντα in short supply.

“Μπορούμε να το κάνουμε αυτό;”, είναι η επόμενη ερώτηση; Κατηγορηματικά ναι. Πάρτε το παράδειγμα της Joomlaworks που το έχει κάνει, κατ’ αρχήν.

Κατά δεύτερο, γνωρίζω αρκετά μικρά σχήματα (=ένας προγραμματιστής, ένας designer κι ένας whatever) που έχουν το δικό τους  CMS!!! Τι είναι αυτό; Βασικά το μεράκι του προγραμματιστή, το οποίο λατρεύει σαν εικόνισμα και τοποθετεί ψηλώτερα απ’ οτιδήποτε άλλο κυκλοφοράει στην πιάτσα. Το Yet-another-CMS  έχει χίλιους λόγους ύπαρξης για τους δημιουργούς τους αλλά ο βασικώτερος είναι το επιδιωκώμενο  lock-in του πελάτη.

Το ζήτημα όμως είναι ότι η προσφορά μη ενημέρωμένων κι αδαών πελατών μειώνεται σταθερά και τότε τι θα γίνουν όλα αυτά τα CMS που ήταν κάποια λύση;

Όσοι μπορούν να φτιάξουν ένα δικό τους  CMS μπορούν να φτιάξουν κι ένα καλό add on  για τα JWD. Κι οι λόγοι για να το κάνουν βασικά είναι τέσσερεις:

  1. Ο δημιουργός ενός καλού add on θεωρείται βαθύτερος γνώστης του CMS κι έχει μεγαλύτερη πιθανότητα να πάρει μια μεγαλύτερη/δυσκολώτερη δουλειά. Σίγουρα δε σε αντίστοιχη σύγκριση με παρόμοιους επαγγελματίες παίρνει προβάδισμα.
  2. Ο ανοιχτός κώδικας που συνεπάγονται κι οι τεράστιες κοινότητες που θα κληθούν να τα χρησιμοποιήσουν, θα φέρουν γρήγορα στην επιφάνεια τα προβλήματά τους και θα ωθήσουν προς την βελτίωση της ποιότητας τους. Επιπλέον, να θεωρείτε σίγουρο ότι θα ζητήσουν προσθήκες και βελτιώσεις που θ’ αυξήσουν την ελκυστικότητα και την αξία του add on διευρύνοντας έτσι τη θέση του στη διεθνή αγορά.
  3. Υπάρχει η προοπτική ενός άμεσου εσόδου από πώληση αυτών των  add on (συνήθως με το σχήμα του συμβολαίου τεχν. υποστήριξης και νέων εκδόσεων) που ακόμα και για πολύ μικρά ποσά (20- 100€) με την τεράστια δεξαμενή της παγκόσμιας αγοράς μπορούν να μεταφραστούν σε υπολογίσιμα έσοδα.
  4. Έσοδα από εξωστρέφεια και Παγκόσμια αγορά είναι έννοιες δυσπρόσιτες στους περισσότερους developers. Το μόνο που χρειάζεται εν προκειμένω είναι ένα απλό eshop και μια καλή θέση στις μηχανές αναζήτησης κι ο δρόμος ανοίγει. Το δεύτερο δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται αλλά με την προϋπόθεση ότι δουλεύεις για να καλύψεις μια ανάγκη που διαπίστωσες από πρώτο χέρι (=κάποιο έργο σου) ότι καλύπτεπται από πλημμελώς έως καθόλου, έχεις πιθανότητες να βγεις ψηλά, μόνο και μόνο από τα συγκεκριμένα keywords της ανάγκης που καλύπτεις.

Πως μπορεί να τις αξιοποιήσει ένας designer

Εδώ τα πράγματα είναι πιο απλά κι ίσως με περισσότερο οικονομικό ενδιαφέρον. Κάθε μέρα εκατοντάδες χιλιάδες αναζητήσεις γίνονται για νέα themes, themes που θα διαφέρουν, θα δίνουν ένα στίγμα επαγγελματικής ομάδας κτλ

Οι πολλοί και καλοί designers που διαθέτουμε θα μπορούσαν να φτιάξουν σειρές από τέτοια themes όπως έχουν κάνει και πολλοί άλλοι και να τα χρησιμοποιούν και σα βασικά εργαλεία της δουλειάς τους και σαν προϊόντα προς πώληση. Ρίχτε μια ματιά μόνο στις  RocketTheme, WooThemes, TopNotchthemes και θα δείτε τι συμπεριλαμβάνει μια τέτοια μπίζνα.

Μια τέτοια προοπτική, αν υλοποιηθεί, αφήνει μερικά πολύ σημαντικά πράγματα πίσω της: Περισσότερη γνώση κι ικανότητα, λιγότερο φόβο για την εξωστρέφεια και, τελικά, την διάθεση να πας πέρα απ’ αυτήν σε πιο σημαντικά εγχειρήματα.

Για να καταλήξω: κάθε τι, αναλόγως πως θα το κοιτάξεις είναι πρόβλημα ή ευκαιρία. Ο Παναγιώτης βλέπει στον killer συνδυασμό HTML,CSS skills + CMS ένα λυπηρό φαινόμενο, εγώ πάλι βλέπω μια τεράστια ευκαιρία.

Η φωτό της αφίσσας από εδώ

11 thoughts on “Τεχνολογία: η εξωστρέφεια δεν χρειάζεται να είναι εντυπωσιακή

  1. nikos

    Νομίζω ότι είσαι άδικος, γιατί εσύ μιλάς για μια “επιχειρηματική” χρήση αυτών των skills (=επίλυση προβλημάτων της αγοράς), ενώ ο Πάνος νομίζω ότι αναφέρεται σε αξιοποίηση αυτών των skills απλά για “να βγουν οι δουλειές”. Ελπίζω να τον ερμήνευσα σωστά.

    Και πάλι, όλες αυτές οι υλοποιήσεις που αναφέρεις, βρίσκονται στο “κάτω μέρος” των καινοτόμων λύσεων που βλέπουμε να δίνουν οι developers παγκόσμια – αν και πάλι, για τα δικά μας δεδομένα θα φαίνονταν επαρκείς, ή τουλάχιστον ένα καλό πρώτο βήμα.

  2. nikan

    Μα δε διαφωνούμε με τον Πάνο. Απλά ενώ εκείνος βλέπει το ποτήρι μισοάδειο (γι αυτή την κατηγορία επαγγελματιών) εγώ λέω ότι μπορεί να γίνει μισογεμάτο. Σε πολλά θέματα το πως τα βλέπεις αλλάζει και το πως είναι στην πραγματικότητα. Προφανώς και τα παραπάνω δεν συνιστούν καινοτομία. Αλλά η καινοτομία δεν γίνεται με παρθενογέννεση. Χρειάζεται ένα περιβάλλον κατάλληλο. Εδώ την έχουμε πατήσει στο εξής: είμαστε στο μηδέν και προσπαθούμε μ' ένα πήδο να γίνουμε Silicon Valley. Έχει πολλά ενδιάμεσα βήματα…

  3. PanosJee

    Καρχήν χαίρομαι που το άρθρο δημιούργησε ένα θετικό διάλογο και το άρθρο αυτό είναι το καλύτερο followup που θα μπορούσα να σκεφτώ. Μάλιστα σχεδιάζω και ένα ποστ που θα εξηγεί γιατί δε θα γίνουμε Silicon Valley και τι μπορούμε να κάνουμε και αυτό που προτείνεις είναι μία από τις προτάσεις όπως είναι και boutique studios για apps όπως Niobium labs κλπ.
    Το πρώτο που χρειαζόμαστε για την εξωστρέφεια είναι η προβολή. Δουλειές όπως της Joomlaworks είναι που μας βάζουν στο χάρτη. Μικρά opensource projects που γίνονται δημοφιλή είναι το βασικό βήμα.
    Τo web όμως δεν είναι μόνο cms όπως και η ποιότητα αυτών των plugins δεν είναι πάντα η καλύτερη. Επίσης η αποκλειστική χρήση cms από devs δεν είναι το καλυτερο γιατί δεν μαθαίνεις άλλες πρακτικές αλλά και μαθαίνεις στα “εύκολα” κάτι που συμβαίνει συχνά σε rails developers (αγνοούν πολλά θέματα για βάσεις, caching κλπ)
    Θα αναφερθώ σε παραδείγματα που μας δείνουν εξωστρέφεια και είναι άμεσα εφαρμόσιμα.
    Μακάρι πάντως στην Ελλάδα να είχαμε πιο πολλούς σοβαρούς χρήστες JWS, και να το χρησιμοποιύσαν και μεγαλύτερες εταιρίες από τις custom και αστείες λύσεις τους πχ για sites δήμων κλπ

  4. nikan

    Κι εγώ χαίρομαι για την απάντηση σου! Συμφωνώ βασικά και περιμένω το ποστ για να πάμε λίγο την αναζήτηση παραπέρα.

  5. Ioannis Cherouvim

    >> Το Yet-another-CMS έχει χίλιους λόγους ύπαρξης για τους δημιουργούς τους αλλά ο βασικώτερος είναι το επιδιωκώμενο lock-in του πελάτη.

    Εκτιμώ αυτά που γράφεις αλλά δεν συμφωνώ με το quoted. Είναι ακραία υπόθεση. Συν το ότι πολλοί πελάτες πλέον θα σε ρωτήσουν για data schema, export options κτλ

  6. PanosJee

    αν μη τι άλλο το άρθρο γράφτηκε και για buzz και να ανοίξει ο διάλογος!

  7. tsiger

    Με τον Παναγιώτη πάνω κάτω συμφωνώ. Διαφωνώ και εγώ στη συγκεκριμένη παράγραφο που αναφέρεις. Γιατί; Γιατί πολύ απλά στο συνδυασμό html / css / cms δεν υπάρχει τέλος. Από τη δική μου σκοπιά τουλάχιστον. Είναι πολλοί βέβαια αυτοί που βάζουν μόνοι τους μια τελεία μόλις δούν πως έχουν μια σχετική γνώση της πλατφόρμας που χρησιμοποιούν και αυτό φυσικά είναι το φτυάρι τους για το λάκκο που σκάβουν.

    Να δώσω ένα παράδειγμα. Με το συγκεκριμένο συνδυασμό και μόνο υπάρχει κορυφαία εταιρία στο χώρο (happycog.com) που αν δείτε γράφει πως δεν δέχονται έργα κάτω των $100k. Και δεν είναι η μόνη. Υπάρχουν αρκετές. Χρησιμοποιούν html/css και ExpressionEngine για να βγάλουν τέρατα όπως το visitphilly.com. Και σε αυτό θέλω να κολήσω και το επιχείρημα σου σχετικά με τα Custom CMS. Δεν πιστεύω πως πλέον υπάρχει καμία ανάγκη για custom λύσεις πέρα από το όπως λές “lock in” των πελατών. Άλλα για να το ξεκαθαρίσουμε λίγο μιλάω για το κόσμο του website development, γιατί τα πράγματα στο κόσμο του web application development είναι λίγο διαφορετικά.

    Με αυτό θέλω να πω πως δε χρειάζεται να χρησιμοποιήσει κανείς όλα τα τελευταία buzzwords και trends για να στήσει τεράστια έργα. Βαθιά γνώση χρειάζεται του κάθε εργαλείου/πλατφόρμας/γλωσσας αλλά ποιό σημαντικό για μένα είναι η βαθύτερη γνώση των περιορισμών που θέτει κάθε πλατφόρμα. Γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει τίποτα εκεί έξω που να τα κάνει όλα.

    Εκεί πιστεύω πως ο κάθε designer/developer, freelancer η μή, μπορεί να συγκεντρωθεί και να διαφοροποιηθεί. Στο τι είναι αυτό που ΑΥΤΟΣ/Η μπορεί να κάνει με το κάθε εργαλείο και στο τι λύσεις μπορεί να προσφέρει πέρα από τις out of the box που δίνει το εργαλείο. Βρίσκω λύση, τη μοιράζομαι με τη κοινότητα, τη βελτιώνω και άθελα μου βρίσκομαι ένα βήμα πιο μπροστά γιατί πολύ απλά κάλυψα μια ανάγκη.

    Όσο για την εξωστρέφεια πραγματικά δε χρειάζεται να είναι εντυπωσιακή. Με μια επένδυση της τάξης των $100 προσωπικά αυτή τη στιγμή ζω αξιοπρεπέστατα από μια υπηρεσία που μόνο το 5% έρχεται από την Ελλάδα. Αλλα μιας και το “αξιοπρεπέστατα” είναι υποκειμενικό ας πούμε πως απλά σήκωσα το κεφάλι και βγήκα από τα σύνορα χωρίς να κουνηθώ από το δωμάτιο του σπιτιού μου.

    Όσο για το πως θα μπορούσαν designers/developers να αξιοποιήσουν όλα αυτά που περνάνε από μπροστά μας καθημερινά, μάλλον θα μπορούσε να γραφτεί ένα βιβλίο και όχι ένα Post.

  8. PanosJee

    Νομίζω ότι η φράση σου:
    “Είναι πολλοί βέβαια αυτοί που βάζουν μόνοι τους μια τελεία μόλις δούν πως έχουν μια σχετική γνώση της πλατφόρμας που χρησιμοποιούν και αυτό φυσικά είναι το φτυάρι τους για το λάκκο που σκάβουν.”
    μπορούσε να υποκαταστήσει όλο το αρχικό μου άρθρο είτε μιλάμε για freelancers, εταιρίες κλπ είτε για CMSs είτε για custom λύσεις είτε για μονοδιάστατες custom λύσεις

  9. PanosJee

    Νομίζω ότι η φράση σου:
    “Είναι πολλοί βέβαια αυτοί που βάζουν μόνοι τους μια τελεία μόλις δούν πως έχουν μια σχετική γνώση της πλατφόρμας που χρησιμοποιούν και αυτό φυσικά είναι το φτυάρι τους για το λάκκο που σκάβουν.”
    μπορούσε να υποκαταστήσει όλο το αρχικό μου άρθρο είτε μιλάμε για freelancers, εταιρίες κλπ είτε για CMSs είτε για custom λύσεις είτε για μονοδιάστατες custom λύσεις

Comments are closed.